Elkerülhetetlennek látszik a sztrájk a vasúton: a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) és a Gaskó István vezette Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) is munkabeszüntetéssel próbálja megakadályozni a MÁV Cargo Hungariánál bejelentett nagyszámú csoportos létszámleépítést.
A vasúti szállítmányozási cég mintegy ezer vasutas elbocsátását tervezi. A MÁV Cargónál működő reprezentatív szakszervezetek egyelőre különkülön készülnek a tiltakozó sztrájkra. Annak érdekében, hogy a nyomásgyakorlás hatékonyabb legyen, a VSZ vezetése levélben egyeztetést kezdeményezett a társszakszervezeteknél egy esetleges közös akcióról. Ugyanakkor még köröztetik a tagságuk sztrájkhajlandóságát felmérő kérdőíveket, az aláírások gyűlnek – tudtuk meg. Karácsony Szilárd, a VSZ alelnöke indítványukról a Vasárnapi Híreknek azt mondta: az a tapasztalatuk, hogy az egységes nyomásgyakorlás eredményesebb. A társszakszervezetekkel folytatandó egyeztetésről nem kívánt részleteket elmondani. Annyit elárult, hogy a céljuk egy olyan középtávú megállapodás kiharcolása, mint amit néhány éve, a tízezer vasutas elbocsátásának ügyében sikerült megkötniük a MÁV vezetésével. Akkor a MÁV-Évek program keretében az állásukat elvesztők átképzésen vehettek részt, amely esélyt adott számukra arra, hogy munkát találjanak. A VDSZSZ alelnöke egyelőre nem tud a megkeresésről. Bárány Balázs nem látja értelmét a közösen szervezett sztrájknak, a dolgozók ugyanis, ha akarnak, csatlakoznak, bármelyik szakszervezet is hirdeti meg. Kérdésünkre, hogy mikorra tervezik a személyszállítást érintő munkabeszüntetést, Bárány azt válaszolta: nincs értelme az időt húzni, minél előbb meg kell kezdeni a sztrájkot, hiszen a tárgyalások iszapbirkózássá váltak. Azt akarják elérni, hogy a tulajdonos vonja viszsza a csoportos létszámleépítésről kiadott bejelentését.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!