Egyre aggasztóbb méreteket ölt a tanárhiány a magyar oktatási rendszerben, az egyes tantárgyakat oktató pedagógusokat már lepkehálóval hajkurásszák az iskolák.
A nyáron szakgimnáziummá alakult szakközépiskolákban a korábbi csökkentés után ismét megemelték az informatika óraszámokat, elegendő tanár viszont nincs ehhez a tárgyhoz sem. Az Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesületének (ISZE) főtitkára azt nyilatkozta lapunknak múlt héten, hogy jelenleg 100 iskoláról tud, ahol biztosan hiányzik az informatika tanár. Hallott olyan esetekről, ahol egyébként törvényellenesen, más szakos tanárok tanítják a tárgyat, de olyan is előfordult, hogy egy gimnazista ugrott be az általános iskolai órát megtartani.
Az informatika csak a jéghegy csúcsa, természettudományos, idegennyelv- és matematikatanárokból már egy ideje hiány van – mondta el lapunknak Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke. A következő tíz évben a minisztérium adatai szerint csaknem ötvenezer pedagógus éri el a nyugdíjkorhatárt.
Az idősebbek körülbelül fele tanító vagy óvodapedagógusi munkakörben dolgozik.
A természettudományos tárgyakat oktatók hiányát átmenetileg megoldhatja, hogy a szakoktatásban annyira csökkentették ezek óraszámát, hogy sokak munkája feleslegessé válik – őket felszívhatják a gimnáziumok. Vidéken már az is bevett gyakorlat, hogy a legproblémásabb tárgyakat oktatók ingáznak az iskolák között. Ezt sehol nem tartják valódi megoldásnak, egyre több helyen kénytelenek ideig- óráig helyettesítő tanárokra bízni bizonyos órákat. Mendrey László szerint ez az általános iskolákban szakszerű helyettesítésnek számít, de középiskolákban már nem, ott csupán gyermekmegőrzésnek minősül.
„Hosszú távon ez nem megoldás, és törvénytelen is. Ideiglenesen, helyettesítőként taníthat, mondjuk, magyar tanár földrajzot, az más kérdés, hogy a gyerek ebből nem profitál” – mondja a szakszervezeti vezető.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!