A Tiszán végig beállt, a Dunán is hízik a jég. Csütörtök óta hajózási zárlat van érvényben a Duna magyarországi szakaszán. Szombaton reggel a jégtörő VI. és a jégtörő XI. hajók elhagyták Magyar­országot, feladatuk a szerb-horvát közös Duna-szakasz felügyelete a déli országhatár és Vukovár között – mondta az Országos Műszaki Irányító Törzs (OMIT) vezetője. Láng István szerint erre azért van szükség, mert az ott esetlegesen kialakuló jégdugó visszaduzzasztása magyar területen is okozhatna árvízi elöntéseket.

 
Jégtörők szárazon és vízen

A Duna Dunaföldvár–déli országhatár szakaszán szombat délután állt össze a jégtörő VII. a Győrből érkező Széchenyi jégtörő hajóval. A jégtörő hajók a szabályzat szerint csak párosan törhetik a jeget, nehogy valamelyik befagyjon és mozgásképtelenné váljon – magyarázta. Bajánál tegnap négy folyami jégtörő és két kisebb kikötői dolgozott.

Láng István azt is közölte: a Tisza jeges árvíz elleni védelmére három jégtörő hajót indítottak szombaton reggel a tokaji téli kikötőből a bordrogkisfaludi révjáróba, ahol a két kisebb jégtörőt a Bodrogból daruval kiemelték, majd közúton szállították Tiszacsegére.

A Tiszán jelenleg nyolc jégtörő hajóval dolgoznak, kiemelten figyelnek a tiszalöki és a kiskörei vízlépcsők üzembiztonságára. Az intézkedés megelőző jellegű, amellyel felkészülnek egy esetlegesen levonuló jeges árhullám biztonságos levezetésére – hangsúlyozta Láng István.

Az OMIT vezetője lapunknak elmondta azt is, hogy kétféle jégtörő hajó van. A kisebbek csak „helyi jégtörők”, a kikötőkben, öblökben dolgoznak. A nagyobbak alkalmasak folyami jégtörésre, a veszélyes jégtorlaszok, dugók eltávolítására. A Bajánál dolgozó Széchenyi a legnagyobb magyar jégtörő hajó: 1000 lóerős motorú, 40 méter hosszú, 420 tonnás, és akár 2 méter vastag jégpáncélt is képes szétroppantani. A kisebbek – a Bácska, a Rozmár és a Neptun – feleakkorák és a súlyuk is „csak” 49 tonna. Torlasz feltörésére korlátozottan alkalmasak, de így is elbírnak a 15-25 centi vastag állóvízi jégpáncéllal.

Az, hogy beáll a jég és egységes a páncél a folyón, önmagában még nem indokolja, hogy megkezdjék a jégtörést, ugyanis addig nincs gond, ameddig a jég alatt el tud folyni a víz, azután vagy felolvad, vagy a néhány fokkal melegebb víz miatt a szivacsos szerkezetűvé váló jég széttöredezik. Nagy bajokat az okozhat, ha kialakul egy olyan jégtorlasz, ami miatt visszaduzzadhat a „jeges akadály” előtti folyószakasz – ez akár víz felszíne fölé 2-3 méter magasra is felemelheti a jégtáblákat. Ha a jégtörő hajók már nem bírnak el a jégtorlaszokkal, kétféle technológiát vethetnek be. A partról elérhető jég feltörésére markológépeket használhatnak, a nagy és így el nem érhető dugóknál pedig csak a robbantás jöhet szóba.

Robbantásos technológiát többször is alkalmaztak már, de az 1956-os nagy dunai jeges árvíz idején még bombázással rombolták a jégtorlaszokat. Ennek ellenére akkor a jégdugó miatt az egész Mohácsi sziget és Gemenc víz alá került. 

(V. G. P.)

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!