Bár a közösségi oldal alapítója, Mark Zuckerberg visszautasította, hogy a Facebook csinált volna elnököt Donald Trumpból, a portálnak kétségtelenül nagy szerepe volt a republikánus jelölt győzelmében. Bár a technikai lehetőség nyár óta adott volt arra, hogy a Facebook kiszűrje az álhíreket, főként anyagi okokból ezt nem merték meglépni.

A közösségi oldal sajátos működési mechanizmusa így erősen tolta Trump szekerét, mert a program regisztrálja, hogy a felhasználó milyen oldalakat szokott felkeresni és lájkolni, így egy idő után csak az érdeklődési körnek megfelelő bejegyzéseket és hirdetéseket ajánl neki. Tehát annak, aki vevő volt a Breitbart álhírportál mocskolódására párszor, egy idő után már esélye sem nyílt arra, hogy a CNN-t dobja fel neki az oldal.

Noha ez a módszer általában hasznos, mert a felhasználók örülnek, hogy őket érdeklő tartalmak jönnek fel, de ebben az esetben katasztrofális eredménye lett, mert az Alt-Right-osok körül bezárult a hazugság hálója.

A sors iróniája, hogy Trump digitális kampánymenedzsere, Brad Pascale is kijelentette a minap: a Facebook vitte Trumpot diadalra. Bár nem egészen úgy, mint a fenti magyarázat állítja. Mint Pascale elárulta, a 90 millió dolláros online hirdetési költségeinek nagy részét a Facebooknál költötték el, átlagosan 50 fajta hirdetéstípussal operálva, amelyet az adott felhasználó típusára szabtak. Az üzenetek annyira betaláltak, hogy mintegy 250 millió dollár támogatást sikerült begyűjteniük, amiből tovább finanszírozhatták a kampányt. Trumpról eddig is azt mondták, hogy ő – vagyis kampánystábja – mesterien kezelte a közösségi platformokat, fő kommunikációs csatornájává a Twitter vált, ahol naponta átlagosan 12 ütős üzenetet posztolt.

A sikere azonban abban is rejlett, hogy megértette az idők szavát, és míg Hillary az utolsó hónapokban 200 millió dollárt költött a tévéhirdetésekre, Trump ennek kevesebb mint a felét, mert a pénzt inkább az online kampányra áldozta.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!