Ma már a jótékonyságra is modern kommunikációs buzdítanak.
- A Fedél Nélkül új .dizájnja eladhatóbbá teheti a lapot.
- Egyre több segítő szervezet használ mobilapplikációkat.
Ül a koldus a földön, mellette tábla: „Vak vagyok, kérem, segítsenek!” Csak néhány járókelő ad neki pénzt. Jön egy nő, meglátja a feliratot, elkéri a kartont, és új szlogent ír a hátuljára, majd elsiet. Innentől mindenki dob egy kis aprót. A hazafelé tartó nőt megkérdezi a kéregető, mi volt a varázsszó. „Ez egy gyönyörű nap, de nem láthatom – hangzik a válasz. – Ugyanazt írtam, csak más szavakkal.”
Ez az interneten keringő történet plasztikusan mutatja be, hogy sokkal szívesebben adakoznak az emberek, ha egy üzenet megérinti őket. Ám ahhoz, hogy a mondanivaló célba is találjon, jól kitalált marketingstratégiára és modern kommunikációs eszközökre van szükség – ehhez pedig a segíteni akarókat is segíteni kell.
A hajléktalanok által terjesztett Fedél Nélkül újságnak tervezett új arculatot diplomamunkájában Tóth Lejla. „Úgy gondoltam, egy modernebb, letisztultabb dizájnnal könnyebben el lehetne adni a meglévő erős tartalmat” – mondja a grafikuslány, aki idén végzett a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskolán (BKF). A lapterv már kész volt, mikor Lejla felkereste a Fedél Nélkül szerkesztőségét, akik további ötleteket adtak. Így készült el a legjobb terjesztőknek járó oklevél, illetve az új logóval ellátott baseballsapka és trikó is. Utóbbi a jótékonyságból vásárolt, de divatos és hasznos tárgyak mintapéldánya. Az ujjatlan póló közepére egy horgonyt nyomtattak, amit mintha az esti égboltból formázták volna. A Fedél Nélkül felirat diszkréten megbújik az oldalán. „Olyan szimbólumot kerestem, ami a reményt jelképezi, a csillagos ég meg adott volt, hiszen a hajléktalanok életében állandóan jelen van” – bontja ki a jelképrendszert Lejla.
Az ég motívuma a lapban is megjelenik: a tervező újdonságként a középső oldalra posztert álmodott, amelyen a lapban közölt egyik versből vagy novellából származó ütős idézetnek a csillagok adnak hátteret.
Lejla a címlapon is változtatott, csak egy hajléktalan portréja vagy egy nyertes festmény, rajz szerepel rajta. „Nem a tartalom miatt vesszük meg a Fedél Nélkült, így nem akartam a cikkek címeit is megjeleníteni a borítón. Elég az újság neve és egy kifejező kép, amit már messziről is látni” – mondja.
A lány a keresztrejtvényt is elhagyná az újságból, helyette interjúkat közölne a hajléktalanokkal, hogy kicsit közelebb hozza őket az emberekhez. Arra viszont nagyon ügyelt, hogy az eredeti nyomdaköltségek megmaradhassanak.
Az új lap annyira mutatós lett, hogy valaki magával is vitte arról a kiállításról, amely a BKF végzőseinek munkáit mutatta be a Lengyel Intézetben. A Fedél Nélkül szerkesztőségének is tetszik az új arculat, de ahhoz, hogy alkalmazni tudják, alakítani kellene a terveken. Ráadásul annak a népszerű tördelőprogramnak a használatát is muszáj lenne megtanulniuk, amelyen Lejla az újságot tervezte, mert az önkéntesek egy özönvíz előtti szoftvert használnak. A grafikuslány viszont a betanítást is szívesen vállalja, csak a licenc legyen meg.
Új idők felületei
A modern technikában rejlő előnyöket az S. O. S. Gyermekfalvak Magyarország munkatársai sem tudták kezdetben maradéktalanul kihasználni. „Ahhoz, hogy élni tudjunk a Google által felajánlott ingyenes hirdetés és a célzott Facebook-reklámok lehetőségével, egy erre szakosodott cég segítségét kértük. Nekik köszönhető az is, hogy a gyermekvédelemről szóló, hetente frissülő blogunk, a gyereksorsok.hu egyre nagyobb publicitást kap” – meséli Mérei Borisz, a jótékonysági szervezet egyéni adományozási vezetője.
A segítő szervezeteknek az is gondot jelent, hogyan szólítsák meg a fiatalokat, akik jelenleg sokkal kevésbé nyitottak feléjük. „Régóta dolgozunk rajta, hogy azokat is bevonjuk a munkákba, akik lehajtott fejjel rohannak, a mobiljukat böngészve” – mondja Győri-Dani Lajos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat ügyvezető alelnöke. „Nem öncélú marketingről vagy brandépítésről van szó, hanem arról, hogy követjük az idők szavát – teszi hozzá. – Ha továbbra is csak ruhát vagy májkrémkonzerveket gyűjtenék, elzárnánk magunkat egy sor lehetőségtől.”
A szervezet mindig is fontosnak tartotta, hogy a rászorulóknak nyújtott konkrét segítségen túl a társadalmat is bevonja a problémák megoldásába. Hitvallásuk szerint csak így lehet a hajléktalan vagy fogyatékkal élő embereket körülvevő láthatatlan falakat lebontani. Ennek egyik eszköze a modern kommunikáció. A máltaiak öt éve egy olyan, mobiltelefonra tölthető alkalmazást fejlesztettek ki, amely az elsősegélyhívást könnyíti meg, majd létrehozták a WebNővér honlapot, amely az otthoni betegápoláshoz ad tanácsokat. Ebben a hónapban pedig több webáruházzal együttműködve elindították „Kerekítsd fel!” című kampányukat, melynek lényege, hogy a vásárlók hozzácsaphatnak néhány forintot on-line rendelésükhöz, és így egy meghatározott jótékonysági programot támogathatnak. A Supermoon Reklámügynökség önként ajánlotta fel a segítségét a Máltai Szeretetszolgálatnak.
„Ők bontották ki a már meglévő ötletet, hogy a piaci szereplők számára is jó ajánlat legyen. Segítettek a kapcsolattartásban és a kampányban is” – meséli Győri- Dani Lajos. Az online kereskedők úgy csatlakoztak, hogy őket terhelte az adakozást lehetővé tevő informatikai fejlesztés költsége. – „Jelenleg négy internetes áruház vesz részt a kampányban, de ősztől újabb webáruházak csatlakoznak. Mióta elindultunk, újabb webshopok is jelentkeztek” – számol be az ügyvezető alelnök a Kerekítsd fel! eredményeiről, ami a vállalati társadalmi felelősségvállalás egyik iskolapéldája lehetne.
Képernyőről választanak
„A törekvéseinknek csak egyik része, hogy a húszas és a harmincas korosztály szemében is vonzó, szerethető és praktikus lehetőségeket teremtsünk az adományozáshoz – mondja Mérei Borisz az S. O. S. Gyermekfalvaktól. – Ugyanilyen fontos a rendszeresség is.” Magyarországon ugyanis jellemzőbb, hogy valaki eseti jelleggel ajánljon fel egy nagyobb összeget vagy adója 1 százalékát.
„Mi viszont hosszú távon gondoskodunk a gyerekekről, és ehhez kiszámítható bevételre van szükségünk” – magyarázza a szervezet egyéni adományozási vezetője. Erre volt jó eszköz a NapiJó mobilapplikáció, amelyet két fiatal marketingszakember, Perényi András és Papp Gábor segítségével fejlesztettek ki. Az alkalmazással mindennap ki lehet választani, hogy pontosan milyen célra ajánlunk fel 100 Ft-ot az S. O. S. Gyermekfalvaknak.
„A támogatók kifejezhetik, mely ügyeket tartják fontosnak. Például Pistinek vegyünk-e zongorát vagy inkább újítsuk fel a padlást játszószobának” – idéz egy dilemmát Mérei Borisz. Az alkalmazás hatalmas előnye, hogy ha egy projekt megvalósul, arról a felhasználók visszajelzést kapnak, így valódi pártfogóknak érezhetik magukat.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!