Matricázza, vagy ha úgy tetszik, megbillogozza dolgozóit egy autóipari beszállítói cég – az alkalmazottak felháborodtak a „színkódon”, és azt mondják: nem tűrik a megkülönböztetést.

A svéd Autoliv 1600 főt foglalkoztató magyar leányvállalata hivatalosan arra használja a piros, sárga és zöld megkülönböztető jelzést, hogy első pillantásra egyértelmű legyen, a gyártósori alkalmazottak közül ki milyen régóta (hány hónapja) dolgozik a cégnél. Csakhogy ezen információkkal a sorfelelősök és a műszakvezetők egyaránt tisztában vannak, ráadásul a gyártósor mellett munkálkodóknak van egy speciális, fényképes kártyájuk, ami az összes releváns információt tartalmazza. Így a szakszervezet se értelmét, se „termelési hasznát” nem látja a megalázó megkülönböztetésnek.

Valószínűleg nem véletlen, hogy a svéd cég többi, európai gyárában – az üzemi tanácsok tájékoztatása szerint – nem használnak ilyen „megjelölést”, magyarázza Marsitsné Horváth Marianna. Így a szakszervezet vezetője szerint az sem véletlen, hogy a kft. vezetése elfelejtette értesíteni az üzemi tanácsot, noha ezt a szabályok szerint egy ilyen intézkedés bevezetése előtt meg kell tennie.

Az alapvető probléma az, hogy a cég „morálisan hanyatlik”, az emberek rosszkedvűek – ezt támasztja alá, hogy nagy a fluktuáció. A nekikeseredés egyik oka, hogy szinte kötelező sokat túlórázni. Egy másik probléma, a frissen felvett kollégáknak csak egy-két hét áll a rendelkezésükre, hogy betanuljanak, ezt követően nekik is teljesíteniük kell a napi normát, magyarázza Marsitsné Horváth Marianna. A szakszervezeti vezető szerint a nyomás viszont komoly stresszhelyzet okoz, hiszen ha valaki nem teljesíti a normát, illetve selejtet termel, búcsút inthet a prémium egy részének.

A felháborodás mindenesetre akkora, hogy a cég egyelőre felfüggesztette a megkülönböztető jelzés használatát. (Kerestük a céget, ám lapzártánkig nem reagált.)

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!