A kicsit is 21. századi szemléletű, a társadalmi felelősségvállalást nem csak elméletben, hanem gyakorlatban is alkalmazó cégek, szerkesztőségek, közösségek közül egyre többen a saját logójukkal ellátott, teljesen fölösleges bóvlik helyett ma már az ajándékozás kreatívabb formáit választják.
Weyer Balázs és Pálinkás Szűcs Róbert évek óta vezetik azt az árverést, amelyen a netes és a nyomtatott lapok szerkesztőségeiben felhalmozódott repiajándékok kerülnek kalapács alá, s a befolyt összeget hajléktalan szervezeteknek adományozzák. Az idén kapott haszontalan ajándékokat 2015 februárjában árverezik el egy budapesti szórakozóhelyen, s azt remélik, hogy a bevétel eléri az egymillió forintot. „Minden évben egyre több szerkesztőség csatlakozik és egy kicsivel mindig több pénzt tudunk összegyűjteni. Tavaly 913 ezerért keltek el az árverezésre bocsátott tollak, borok, naptárak, s egyéb tárgyak, amelyet tíz szerkesztőség ajánlott fel. Az elmúlt években a Kiszel Tünde kacsintós pénztárcáért, egy ehető tangáért és egy üveg sakk-készletért fizette a legtöbbet a jótékony licitáló, ez utóbbi 50 ezer forintért kelt el, és maga a felajánló vette meg.
Ajándékba jótékonyság
A legtöbb start up cég nem puccos partit szervez ügyfeleinek, hanem jótékonysági akciókat „ad” karácsonyra. „A Prezi nem ajándékozza a felhasználókat és a partnereket, hanem hátrányos helyzetű közösségeknek segít csapatépítésként, mindezt a karácsonyi időszakra időzítve. Úgy gondoljuk, hogy az év vége nagyon jó alkalom arra, hogy felelősen foglalkozzunk a környezetünkkel is. Ajándékozás helyett 200 ember önkéntes munkáját és az ahhoz szükséges pénzt adjuk azoknak, akiknek igazán szükségük van rá. Az elmúlt két évben a Bagázzsal dolgoztunk együtt: szigeteléssel gazdaságosabban fűthetővé tettünk 54 házat, illetve létrehoztunk különböző közösségi tereket. Tavaly télen száz önkéntes ötven házat újított fel Bagon, gyerekszobákat dekoráltak, festettek, vakoltak” – mondja Pécsi Juli a Prezi munkatársa, aki az idei karácsonyi jótékonykodást is szervezi.
Persze, politikusi körökben még nem ez dívik. Míg a köztársasági elnök a hagyományoknak és a nemzetközi protokollnak megfelelően csupán ünnepi képeslapon küldi el jókívánságait külföldi kollégáinak, ajándékozás nélkül, addig a miniszterelnök hagyományosan néhány palack, minőségi magyar bort küld a karácsonyi-újévi jókívánságait tartalmazó levél mellé, de csak egy szűkebb körnek. A „kiválasztottaknak” hagyományos magyar termékeket, néha könyvet, metszetet ajándékoz. Arra, hogy mely államfőknek, kormányfőknek küld üdvözlőlapot, a külügyi tárca tesz javaslatot. S hogy miket kap külföldi kollégáitól a miniszterelnök? A legtöbb a nem túl kreatív, üdvözletet tartalmazó levélből, lapból érkezik. Néha a sablonkártya mellé egy palack nemzeti ital is társul.
Orbán Viktor hivatalos ajándékként kapott már reflexíjat, kő ágyúgolyót, nemzeti viseletet és ételkülönlegességeket, valamint köntöst is. A sajtóiroda vezetője azt mondja, a kormányfők közötti ajándékozásnak nincs külön szabálya: a polgári életben megszokott normákon túl az ajándék értékét és fajtáját az ajándékozó, illetve az ajándékozott személyisége határozza meg, s persze az alkalom.
Az UNICEF Magyarország sem a hagyományos karácsonyi sémában gondolkodik: mivel kizárólag hazai adományokból tevékenykednek, így év végi partit nem rendeznek. Danks Emese ügyvezető azt mondja, az adományozók sem örülnének, ha a pénzüket ilyenre, nem pedig rászorulók segítésére fordítanák. Partnereiknek idén kis csengőket adnak, amelyből kétezer darab az egyik budapesti pláza jégteraszát is díszíti. Két éve a shopline-on keresztül bárki segítheti az UNICEF-et: karácsonyi képeslapok, fenyőfadíszek, naptárak, kulcstartók és sapkák is vásárolhatóak, az összeggel a rászoruló gyerekeket támogatják.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!