A Fidesz-közeli, és különösen Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó cégek minisztériumi szerződések révén is milliárdos megbízásokat kapnak. Nem csak a Közgép, hanem a Simicska Lajos és üzlettársai, Nyerges Zsolt és Liszkay Gábor tulajdonosi körébe tartozó más cégek is állami milliárdokhoz jutottak, és nem csak közbeszerzéseken keresztül – derül ki azokból a miniszteri válaszokból, amelyeket a Demokratikus Koalíció egyik képviselőjének kérdésére a napokban küldtek el.

  <h1>Nyerges Zsolt</h1>-
  <h1>Simicska Lajos</h1>-

Nyerges Zsolt

- – Kép 1/2

„Az Ön által vezetett minisztérium, a minisztériumhoz tartozó háttérintézmények, illetve a minisztérium 100 százalékos, vagy résztulajdonában álló gazdasági társaságok bármelyike kötött-e az alább felsorolt cégek közül bármelyikkel szerződést, biztosított-e számára bármilyen támogatást a 2010-es kormányváltás óta?” – kérdezte Varju László a tárcavezetőktől. A válaszok egyértelműen igazolják, hogy a képviselő által tételesen felsorolt Fidesz-közeli cégek – legyen szó kommunikációról, számítástechnikáról vagy hirdetésekről – szinte minden területen jelentős állami megrendelésekhez jutottak.

A listát természetesen a Simicska tulajdonában álló Közgép vezeti, amely egy hónapja a Belügyminisztérium irányítása alá tartozó Országos Vízügyi Főigaz­ga­tósággal, illetve az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatósággal kötött egy plusz két szerződést tározó építésére, valamint hullámtéri vízpótló rendszer ökológiai fejlesztésére, összesen mintegy 8,5 milliárd forint értékben – közbeszerzés nélkül. Az előbbi projektre („Szamos-Kraszna-közi árvízszint csökkentő tározó projekt a FIDIC Sárga könyv szerinti megvalósítása és kiviteli tervek elkészítése”) két szerződést is kötöttek – a Pentavia Kft. 2,1 milliárd forintot kap, míg a Közgép 6,4 milliárdot, de a részletek és így a különbségek okai a listából nem deríthetőek ki. A Pentavia neve a vörösiszap-katasztrófa utáni helyreállítás kapcsán lehet ismerős: a Mecsekérctől 3,5 milliárdos megbízást kapott. A cég éppen a katasztrófa utáni hónapban került át a svájci Zollikonban bejegyzett cég ismeretlen tulajdonosaitól a szolnoki Nagy Zoltán tulajdonába. Zollikon volt Simicska és Nyerges svájci bázisa. Nagy Zoltán, a Közgép Zrt. igazgatósági tagja is, e cég, valamint egy másik, ugyancsak az ő tulajdonában álló társaság összesen közel 5,5 milliárd forintos megbízást teljesíthettek a kármentesítésben – írta ko­­rábban a Népszabadság, megemlítve: „ha hozzávesszük a Pentavia leányvállalatát, az oroszlányi Vértesi Környezet­gaz­dálkodási Kft.-t is, akkor közel 7 milliárdos feladatról beszélhetünk”. De térjünk vissza a minisztériumi szerződésekre: a honvédelmi tárca (HM) 726 millió forintért bízta meg a Pentavia vezette konzorciumot, hogy a felcsúti 2. számú üzemanyagbázis környezetét kármentesítse.

A minisztériumi hirdetéseken is szépen kerestek a Fidesz-közeli cégek. A legszebben a korábban már az egymilliárdot megközelítő állami megrendelésekhez jutott Bell and Partners Kft., amely annyiban lóg ki a sorból, hogy nem közvetlen Simicska-érdekeltség, de tulajdonosa, Viszkei András egy másik vállalkozását pont egy zollikoni cég vette meg. Viszkei testvére, Márton, aki korábban a Bell résztulajdonosa volt, 2010 júniusától a BKV pályázatait is kiíró értékesítési osztályon dolgozik főmunkatársként. A Közigaz­gatási és Igazságügyi Mi­­nisz­térium tavaly tavasszal 600 millió forintos keretszerződést kötött a Bellel, és 340 milliósat az I. M. G. Inter Media Group Kft.-vel. Utóbbi idén 800 millió forintos szerződést kötött a Minisz­terelnökséggel, és az újabb nemzeti konzultáció népszerűsítését 308 millió­ért vállalta, de amúgy is sorra nyeri az állami megbízásokat. Tulajdonosa, Patonai Péter (az első Orbán-kormány alatt MFB-elnök) és Simicska Lajos között Németh Lászlóné a kapocs – a fejlesztési miniszter mindkettőjükkel bizalmi viszonyt ápol.

A Mahir Cityposter Kft. 1,2 millióért kötött tavaly szerződést az Emberi Erőforrások Minisz­té­riu­mával (EM­­MI). Ismert, hogy a Simicska és Nyerges cégeinek tulajdonában álló Publimont Kft. egymilliárdos osztalékot fizetett tavaly, az állami megrendeléseknek kö­­szönhetően, miközben a szektor veszteséges, de legjobb esetben is nullszaldós volt. A tárcáknak azonban inkább fi­­zetett a Publimont: in­­gatlanokon és hirdetési felületeken elhelyezett reklámokért. Egyedül a HM 3,7 millió forintot költött óriásplakátokra és járműreklámokra. A Simicska egyik cégének és Liszkay Gábornak a közös tulajdonában álló HírTV Zrt., valamint a Magyar Nemzetet kiadó Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft. 5,4 millió forint értékben közölt HM-es hirdetéseket, de a nemzetgazdasági tárca is hirdetett 1,8 millióért. A Nyerges tulajdonában álló Heti Válasz Kft.-nek is csurrant-cseppent: a Magyar Exporthitel Biztosító Zrt. 850 ezret fizetett egy konferencia hirdetési csomagért, a Külügyminisztérium 434 ezret, az EMMI 270 ezret. Mindez eltörpül a Nyerges százszázalékos tulajdonában lévő, a Class FM-et is birtokló Advenio Zrt. mellett, amely 10 millióért adott el műsoridőt a Nemzeti Munkaügyi Hivatalnak. Emlékezetes: a héten a hvg.hu számolt be arról, hogy a kormányzati kampánypénzek és állami cégek rádiós reklámköltéseinek csaknem a fele a Class FM-hez folyik be már a második éve. A legnagyobb állami reklámozó, a Szeren­cse­játék Zrt. rádiós reklámkiadásainak 82 százalékát, 580 millió forintot költött tavaly a rádióban. Az ellenzéki hangvételű újságoknak, tévéknek és rádióknak viszont elenyésző mennyiségű állami hirdetés jutott, ha kaptak ilyet egyáltalán. A miniszteri válaszokból az is kiderült, hogy szinte minden állami tulajdonú háttérintézmény vagy gazdasági társaság előfizetett a Magyar Nemzetre és a Heti Válaszra.

A nemzetgazdasági, a belügyi és a vidékfejlesztési tárcától összesen csaknem egymilliárd forint értékben kapott számítástechnikai megrendeléseket a RacioNet Zrt., amely az informatikai közbeszerzéseken is sorra nyert. A korábban Közgép-tulajdonú cég igazgatóságának tagja volt idén januárig az a Zsigri Ferenc, aki a Közgép egyik cégjegyzésre jogosult tagja, több Közgép-leányvállalat ügyvezetője – írta korábban az Opten adatbázisára hivatkozva a Napi Gazdaság.

Gyakran felbukkan az E-OS Energia­ke­res­kedő és Szolgáltató Zrt. neve is a minisztériumi szerződések között. Az áttételesen a Közgép tulajdonában lévő cég szolgáltat áramot május óta a Heves Megyei Katasztrófavédelmi Igazgató­ságnak (itt még nem számláztak), és a HM két cégének – tavaly január óta 2 milliárd forintot meghaladó értékben.

Varju László kérdéseire még nem kapott választ a miniszterelnöktől, illetve a nemzeti fejlesztési minisztertől – nekik még egy hetük van a határidő lejártáig.

 

A Közgép Zrt. részvételével folyó, uniós támogatású nagyberuházásokról kért adatokat az Európai Csalás Elleni Hi­­vatal (OLAF) – értesült a Népszabadság, amely szerint rend­­szeres vendégek a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnél az OLAF vizsgálói: az M0-s autóút M6-os és 51-es főút közti szakaszának szélesítésére és a Szajol–Püspökladány-vasútvonal átépítésére kiírt közbeszerzési eljárások dokumentumait várják. Arra azonban a hivatal képviselői nem adtak választ, hogy miért éppen ezek a projektek keltették fel az érdeklődésüket. A két nagyberuházás közös vonása, hogy mindkettő igen költséges, és megvalósításukban érdekelt a Közgép. A 34,8 milliárdos M0-st érintő beruházás esetében egyéves a csúszás, a 70 kilométeres vasúti szakasznál pedig a kormány tavaly májusban, közvetlenül a feladatokra ajánlatot adó vasútépítők közti verseny eredményhirdetése előtt 20 százalékkal megemelte a költségkeretet: 137,4 milliárdról 161,7 milliárd forintra – így aztán a Swietelsky-Közgép drágább ajánlatai győzhettek.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!