A velencei Sóhajok hídját szinte mindenki ismeri, a cölöpökre épült város egyik kihagyhatatlan látnivalója, sokan talán a helyszínen is látták. Pedig hasonló építészeti csodáért nem kell 7-800 kilométert utazni, Magyarországon is van csodaszép gyalogos-függőfolyosó, nem is egy.

 
Sóhajok hídja, Szeged - Forrás: Shutterstock


A magyar „sóhajok hídjai” közül talán a legismertebbig csak Szegedig kell menni. A központban, a Városháza mellett található és a neobarokk stílusú Városházát köti össze a szomszédos Bérpalotával (képünkön). Lechner Ödön tervezte és Ferenc József császár 1883-as szegedi látogatására készült, hogy a Bérpalotában megszálló uralkodó az utca érintése nélkül mehessen át a Városházára. A legenda szerint a császár a függőfolyosó hatalmas üvegablakain kinézve állapította meg az 1879-es nagy árvíz után újjáépített városról, hogy „Szeged szebb lesz, mint volt”. Ugyancsak a Városházát köti össze a mellette lévő adóhivatali épülettel egy, hasonlóan a 19. század végén épült gyaloghíd Debrecenben is. Fiatalabb, 1908-as „születésű” a kalocsai híd, ami az egykori kisszemináriumot (ma a Belvárosi Általános Iskola működik itt) köti össze a gyermekotthon épületével, amit a helyiek sokan ma is Fiúnevelő Intézetként ismernek. A híd alatt futó Batthyány utcát sokan Sóhaj közként emlegetik.

A fővárosban is több helyen épültek gyalogosfüggőhidak. Az egyik Budapest III. kerületének egyik hangulatos sikátora, a Zsigmond köz fölött köti össze a Lukács és a Császár fürdők épületeit. Egy másik fővárosi gyalogosfüggőhíd nem is annyira függő, mivel az előzőektől eltérően ennek díszes lábazata is van: a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem központi (K) épületét és az egyetem könyvtárát köti össze.

Van továbbá egy igazi kakukktojáshíd Győrben: ez a Széchenyi István Egyetem két épületét köti össze, és különlegessége, hogy ez egy vasúti kocsi, csak éppen ülések nélkül – ezzel a formával utaltak a tervezők az ott folyó képzésre.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!