A diákok 20 százaléka kiesik az oktatásból a tankötelezettség 16 éves korra csökkentésével, valamint a Hídprog­ramnak „köszönhetően”. Velük mi lesz? – Dr. Szüdi János oktatási szakértő, volt államtitkár szerint ez az egyik, de nem az egyetlen nagy kérdés, amire nem kapunk semmilyen értelmes választ az új köznevelésről szóló törvény tervezetében.

 
Németh András Péter felvétele

A cél „az átjárás lehetőségeinek valódi megteremtése a zsákutcás életutak elkerülése érdekében” – olvasható a kormány.hu oldalon fellelhető dokumentumban. Hogy az átjárás valójában mit takar, illetve hogy hogyan lehetne elkerülni a zsákutcás életutakat akkor, ha egyes tanulók még azelőtt kihullanak az oktatásból, hogy megtalálnák a számukra helyes irányt, egyelőre rejtély. „Nincsenek hatástanulmányok. Honnan lesz fedezet az iskolák államosításához? Nincs egy rendesen elkészített ütemterv, ami alapján világosan láthatnánk, mit mikorra várhatunk. Nem tudjuk, melyik iskolákat zárják be” – sorolta a szakértő a nyitott kérdéseket. A tervezet, melyet október 25-ig lehet véleményezni, sok helyen eltér a korábban megismertektől, vannak azonban állandó, érthetetlenül fontosnak feltüntetett, ám valójában közel sem létfontosságú pontok, amik benne maradtak. Ilyen például a Nemzeti Összetartozás Napjának bevezetése, miközben arról, hogy a pedagógusok bérének emelése mikorra várható, igen kevés, és konkrétumokat nélkülöző szó esik. Az viszont biztos, hogy a tanárok óraszáma nőni fog, ez pedig elbocsá­tásokhoz vezethet. Az iskolaigazgatók kinevezése állami kézbe kerül, ami centralizált oktatási rendszert eredményez. Ráadásul a november-decemberben meg­születő törvény már a 2012-es tanévkezdéssel életbe lép majd: nagy kérdés, ki tudja ezeket a nagy változásokat idejében végrehajtani. A szakértő szerint érthetetlen, hogy a többszöri bírálatok, és a szakszervezetek folyamatos elemzései, javaslatai ellenére egy ilyen tervezet egyáltalán megszülethetett.

 

Lemondott az Országos Köznevelési Tanács elnöki tisztéről pénteken dr. Loránd Ferenc, mert élesen ellenzi „azt a radikális változtatást, amelyet az oktatásügyi kormányzat a közoktatás egész rendszerének újraállamosításával, gyakorlatilag az önkormányzatok iskolafenntartói jogosítványainak és kötelezettségeinek felszámolásával, mindenekelőtt pedig a tanítás-tanulás tartalmi szabályozásának a helyi adottságok és szükségletek iránt érzéketlen centralizálásával kíván végrehajtani” .

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!