A tüntetés elmarad, a kormány tehát már jól járt. De vajon a vasutasok közül kik járnak jól abból az ötmilliárd forintból, amelyet a héten a kormány adott a MÁV Cargo privatizációjának bevételéből? Egyelőre úgy tűnik: csak Gaskó István szakszervezetének tagjai.
„Megvan a júdáspénz”, „Most vették meg kilóra” – így reagáltak a hozzászólók az interneten ahhoz a hírhez, hogy a Liga – egyben a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ)– elnöke megállapodást írt alá a miniszterelnökkel. Gaskó István és Orbán Viktor közösen jelentette be, hogy a vasutasok három év alatt ötmilliárd forintot kapnak a MÁV Cargo privatizációjának bevételéből, amelynek első részletét még karácsony előtt hazavihetik. Gaskó hozzátette: ezzel lezártnak tekintik a 2007 végén kirobbant konfliktust, egyidejűleg visszavonják a sztrájkfelhívást. Azt, hogy hányan részesülnek a pénzből, egyelőre nem tudni. A megállapodás szerint azok a vasutasok kapnak három év alatt 150 ezer forintot, akik az átalakítás időszakában – tehát 2005 májusa és 2007 decembere között – a MÁV Zrt.-nél, a MÁV START Zrt.-nél, a MÁV Gépészeti Zrt.-nél vagy a MÁV-Trakció Zrt.-nél dolgoztak, illetve ezen társaságok valamelyikénél dolgoznak jelenleg is. Hogy ki osztja a pénzt, az már tudható: Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke lapunknak azt mondta, hogy egy nyilatkozatot írtak alá, amely keretet ad a pénzosztás részleteinek kidolgozásához, amelyet a szakszervezet végez. Személyes álláspontja – és ez nincs távol az elnökétől –, hogy mivel a követelést a VDSZSZ fogalmazta meg és a MÁV-nál működő többi szakszervezet ehhez nem csatlakozott, az összeget azoknak a munkavállalóknak a körében osszák fel, akik ez iránt igényt fogalmaztak meg, és tettek is érte. Vagyis a VDSZSZ tagjai és azok a vasutasok kapjanak most körülbelül 30 ezer forintot, majd a következő két évben a fennmaradó részt, akik részt vettek a sztrájkokban. Az alelnök szerint „azok most se tartsák a markukat, akik például leváltották a sztrájkolókat, illetve azt hangoztatták, hogy milyen butaság az akkori kormányzat ellen akciózni”. Bár ilyen a hazai szakszervezetek történetében még nem fordult elő, Bárány szerint jogilag rendben van, morálisan pedig nem támadható, hogy csak a VDSZSZ tagjai kapjanak a pénzből. Az alelnök ugyanakkor elismeri, nem sok esélye van annak, hogy az összeget ilyen módon osszák szét, de arra igen, hogy ez a vélemény megjelenjen az elosztás mikéntjében. Az, hogy konkrétan mennyi kerül egy-egy munkavállaló kezébe, az a megállapodás aláírásakor egyértelmű lesz. A tárgyalások a jövő héten kezdődnek. Az összesen ötmilliárd forinton várhatóan 34 ezer vasutas osztozik, az érintett nyugdíjasoknak pedig a VDSZSZ pénztárából utalnak.
Ha a vasutasoknak jár, jutnia kell másnak is. Így hát a vasasok is kérik a privatizációs pénzüket: a hozzájuk tartozó szakterületeken elkelt a telefongyár, a Ganz-MÁVAG, a Csepel Művek, a December 4. Drótművek, a Lehel Hűtőgépgyár, a Dunai Vasmű.
A legújabb, nyugdíjasoknak írt Orbán-levelek árából lakatná jól az esztergomi óvodásokat a vegyipari szakszervezet, ezért összegyűjti és eladja azokat a küldeményeket, amelyekkel a címzettek – 3 millió nyugdíjas – támogatják az akciót. Székely Tamás, a vegyészszakszervezet elnöke felháborítónak tartja, hogy Orbán Viktor a nyugdíjasoknak írt levelében biztonságot, nyugdíjemelést és támogatást ígér, miközben a korábbi nyugdíjrendszer szétverésével totális bizonytalanságot teremt. A levélküldés 170 millió forintba került. A szakszervezet korábban a szociális konzultáció leveleit is gyűjtötte, használt papírként eladta és az árát – több százezer forintot – egy, az éhező gyerekeket támogató alapítványnak utalta át. A leveleket december 22-ig fogadja a VDSZ budapesti székházában, a Benczúr utca 45-ben.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!