Becslések szerint akár 1,5 millió feltöltős kártyával rendelkező mobilos szombattól már nem tudja használni a telefonját – csak segélyhívásra. Ők azok – a csaknem 4,8 millió ügyfél harmada –, akik nem tettek eleget a kötelező adategyeztetésnek a pénteki határidőig.

 
Illusztráció - Shutterstock

Januárban lépett hatályba a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) rendelete, amelynek értelmében a 2017 előtt vett SIM-kártyákat június 30-ig regisztrálni kellett, de így kell eljárni az idén vásároltakkal is, ezentúl minden évben egyszer.

Aki ezt elmulasztotta péntekig (vagy elmulasztja a jövőbenaz évi egyszeri, kötelező regisztrációt), az csak új szerződéssel kaphatja vissza megszűnt számát, amikor is igazolnia kell személyazonosságát.

A három nagy szolgáltató némi egérutat biztosít ügyfeleinek: a Telenornál a lekapcsolást követően 60 napig visszakaphatják korábbi hívószámukat és egyenlegüket, ha szeptember 1-jéig felkeresik valamelyik ügyfélszolgálatot és új szerződést kötnek. A másik két szolgáltató – a Telekom és a Vodafone is – hasonlóan jár el a határidőt nem betartókkal.

A törvény elvileg azért született, hogy ellehetetlenítse vagy legalábbis megnehezítse a SIM-kártyák tömeges, anonim vásárlását, azaz a terroristák „munkáját”. Tudniillik a terroristák, a hatóságok tapasztalatai szerint – a nehezebb nyomon követhetőség miatt – feltöltőkártyás mobilokon kommunikálnak egymással.

Ami biztos: Magyarországon nehezebb névtelenül SIM-kártyák tömegéhez jutni. A törvény értelmében ezentúl egy egyéni előfizető – mobilszolgáltatónként – legfeljebb tíz, egy üzleti előfizető pedig maximum ötven előre fizetős, feltöltős SIM-kártyát birtokolhat.

Eddig is vehetett bárki feltöltőkártyát, de ahhoz, hogy aktiválja, azaz használhassa, regisztrációra volt szükség, azaz személyigazolványra és lakcímkártyára. Tehát a hajléktalanok mobilos helyzete nem válik nehezebbé.

Ám az előre fizetett szolgáltatásokat már nem lehet értékesíteni, és csak akkor lehet továbbadni másnak – nem számítva a közeli hozzátartozókat –, ha a tulajdonos a beazonosításhoz szükséges adatokat egyeztette a szolgáltatóval. Ennek hiányában a szerződés 15 nap múlva megszüntethető.

A szolgáltatók ügyfélszolgálatain személyesen, de telefonon, interneten, illetve országszerte több száz postahivatalban is volt lehetőség az adategyeztetésre.

Sokan január óta mégsem értesültek a kötelező „aktusról” vagy kicsúsztak a határidőből. Holott a mobilszolgáltatók különböző kedvezményekkel próbálták ügyfeleiket arra ösztönözni, hogy – elkerülve a hosszú sorban állást az ügyfélszolgálatokon – online egyeztessék a szükséges adatokat: lebeszélhető perceket, ingyen internetet ajánlottak számukra. A Telekom feltöltőkártyás ügyfeleinek kétharmada az interneten egyeztette az adatokat.

Ezentúl az új szerződés megkötése előtt a szolgáltatók ellenőrzik az ügyfél adatait. Ez a „regisztráció” évente egyszer minden ügyfélnek kötelező lesz. Az adategyeztetést más európai uniós ország is bevezette: az NMHH szerint például Belgiumban és Hollandiában, ahol eddig simán lehetett anonim SIM-kártyákat használni, szintén kötelezővé tették, illetve teszik a közeljövőben.
 

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!