Az adócsökkentés éve lesz 2017, Lázár János szerint. Ám bármit mondott a Miniszterelnökség vezetője, növelik az üzemanyagok adóterheit, így hiába csökkennek a világpiaci árak, a magyar autósok nem fizetnek kevesebbet. A kormány ugyanis úgy tervezi, hogy ha 40 vagy 50 dollár (a küszöbértékről még döntenie kell az Országgyűlésnek) alá csökken a kőolaj hordónkénti ára, akkor a következő negyedévben a benzin jövedéki adója 5, a gázolajé pedig 10 forinttal emelkedik.
A tankoláskor fizetett összegnek mindössze negyedét teszi ki az előállítás és szállítás valódi költsége, a háromnegyedét az adóterhek adják. Jelenleg minden liter gázolaj után 110,35, a benzin esetében pedig 120 forint jövedéki adóval gazdagítjuk az államot, amihez még hozzájön a 27 százalékos áfa.
Azonban ha csökken az üzemanyag világpiaci ára, akkor az áfabevételek is megcsappanhatnak. 2014-ben hozzávetőleg 110 dollárért adtak egy hordó Brentet, de 2015-ben már csak 50 dollárt kértek érte. Az árcsökkenéssel párhuzamosan 7,6 százalékkal nőtt a magyarok fogyasztása ebben az időszakban, vagyis az állami bevételek nem estek vissza drasztikusan.
Viszont komoly költségvetési hatásai lehetnek, ha ez a tendencia folytatódik: 10 forintos árcsökkenésből származó áfakiesést a kereslet 1,15 százalékos növekedése tud csak ellensúlyozni. A kormány azonban nem bízik abban, hogy az autósok fogyasztása ilyen ütemben nőhet, így az új törvénnyel gondoskodik róla, hogy az áresés még véletlenül se kedvezzen a fogyasztóknak.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!