Szabadon választhatok párt, nem bánthatnak és nem kell intézetben élnem – többek között ezt tanulhatják meg a sérült gyerekek egy különleges kártyajáték, a MONDO segítségével, hogy felnőve ne kerüljenek olyan helyzetbe, mint sok tízezer fogyatékos ember ma Magyarországon.

 
 
 

„Mi, fogyatékos gyereket nevelő szülők, és mi, fogyatékos gyerekekkel foglalkozó szakemberek nem szívesen nézünk szembe azzal, hogy mi vár a gyerekeinkre, ha felnőnek” – vallja be Naszály-Németh Rita, egy 17 éves halmozottan sérült lány édesanyja, aki egyben a halmozottan fogyatékos mozgáskorlátozott gyerekekkel foglalkozó Budapest III. Kerületi Csillagház Általános Iskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény (EGYMI) pszichológusa is. Mert kiszolgáltatottsággal, jogfosztással, kirekesztettséggel jár a fogyatékos lét: a sérült embereket Magyarországon még mindig rendszeresen elhagyatott mamutintézményekbe zárják, sokukat indokolatlanul gondnokság alá helyezik, megfosztva őket önrendelkezési joguktól, nem választhatnak maguknak párt, nem vállalhatnak gyermeket, nagy számban éri őket testi-lelki bántalmazás, szexuális abúzus – egész életük egyfajta büntetés, amiért nem születtek épnek.

Mindezt számtalan példa igazolja, a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) jogvédő egyesület évente többtucatnyi olyan történetről értesül, ahol súlyosan sérülnek a fogyatékos emberek jogai, és ennél nagyságrendekkel több eset marad észrevétlen. Amíg nem változik meg gyökeresen a társadalmi környezet, addig őket, a fogyatékos embereket kell felvértezni valamilyen tudással, önérdek-érvényesítő képességgel – fogalmazódott meg a gondolat Verdes Tamásban, a TASZ fogyatékosügyi koordinátorában. Az egyesület a Csillagház EGYMI-vel közösen ezért egy különleges játék fejlesztésébe fogott, amelynek segítségével hosszú évek alatt, fokozatosan tudatosíthatják a fogyatékos gyerekekben a rájuk leselkedő veszélyeket, és ami még sokkal fontosabb: hogy mit tehetnek ezekkel szemben. Megfogalmaztak 10 olyan területet, ahol sérülhetnek a jogaik (lásd keretben), és egy témaérzékeny illusztrátorral, Hitka Viktóriával képesíttették a helyzeteket. Nem pusztán komolynak, de egyenesen nyomasztónak tűnhetne ezek alapján a végeredmény, a MONDO nevű kártyacsomag azonban finoman és kedvesen definiálja az olyan mondatokat, mint például „ha valaki úgy ér hozzám, ahogyan az nem jó nekem, határozottan és hangosan tiltakozom” vagy „ha valaki, aki a barátomnak mutatja magát, bánt, segítséget kérek a legközelebbi embertől, akiben megbízom”.

Mindennek a tananyagba, az iskolai létbe való beemelése, az esetleges feszültségek feloldása azonban nagyon komoly szakmai hátteret igényel – ennek kidolgozása zajlik most a Csillagházban. Hogy az iskolában átadott tudás otthon is támogatást kapjon, a TASZ elindítja különleges szülői értekezleteit, amelyek során a fogyatékos gyermeket nevelők is tisztába kerülhetnek olyan fogalmakkal, mint például a gondnokság alá vétel, vagy hogy mit jelenthet a zárt intézményi lét, egyáltalán milyen jogai vannak és lesznek nekik, illetve gyermeküknek a későbbiekben.

Mi lesz, ha megnőnek?

Borzasztó krízishelyzetbe kerül az a szülő, aki azzal szembesül: gyermeke fogyatékos. Az első nagy sokk után nap mint nap újabbak jönnek, fokozatosan derül ki, hogy mit nem tehet meg ő, mit nem tehet meg gyermeke, mire nem képes, milyen akadályok nehezítik a mindennapokat A legtöbben – és ez így természetes – azonban folyamatos csoda
várással élik az első 10-15 évet: majd behozza a lemaradást a gyerek. „A kamaszkorral együtt szörnyű ébredés jön: a kicsiből nagy lett, a testi fejlődés, a hormonális változások ugyanúgy utolérik őket, mint ép társaikat, már nem babusgatni való kisemberek. Fogyatékos felnőtté érnek, akik továbbra is segítségre szorulhatnak, ugyanakkor a szerető-óvó környezetből kikerülve hirtelen céltáblává válhatnak” – mondja Juhász-Vass Tímea, a Csillagház EGYMI igazgatóhelyettese. Ezért is üdvözli a különleges szülői értekezletek ötletét, amelynek első alkalma – tavaly, akkor még kis létszámban – az ő iskolájukban zajlott. Saját bevallása szerint még őket, szakembereket is nehezen érinti mindezen kérdések végiggondolása, számukra is segítséget nyújt a MONDO kártyajáték bevezetése az oktatásba. „Mindenbe bevihető a játék, nagyon izgalmas megtalálni a kapcsolódási pontokat az irodalomtól a természetismeretig, mindig az adott életkornak megfelelően. Ha folyamatosan forgatjuk ezeket a kártyákat, amelyeknek mondatait mi, pedagógusok segítettünk megfogalmazni, és amelyeket Viktória hihetetlen érzékenységgel rajzolt meg, akkor a tartalmuk beépülhet a gyerekek tudattalanjába, illetve megfelelő módszertan mellett a tudatos cselekedeteikbe is, és életre szóló segítséget adhat” – hangsúlyozza a gyógypedagógus.

Mindenki tanulhat

„Számomra az a legmegnyugtatóbb, hogy benne rejlenek a megoldási lehetőségek, így nem maradnak feloldatlanul a feszültségek, amelyeket ezek a felvillantott élethelyzetek hordozhatnak” – mondja Naszály Németh Rita, aki pszichológusként még egy dolgot fontosnak tart kiemelni: a fogyatékos gyermeket nevelő szülőknek és a velük foglalkozó pedagógusoknak jó alkalmat teremthet a játék az önvizsgálatra. Hogy ők hogyan állnak akár a bántalmazás, akár saját szexua litásuk kérdéséhez, hiszen „nekem is rendben kell lennem ahhoz, hogy ezekben a kényes kérdésekben a megfelelő magatartást közvetíthessem” – vallja a szakember. „Távlati céljaink között szerepel, hogy a MONDO, és a játék által képviselt jogtudatosság beépülhessen a hagyományos oktatásba is, egyrészt, mert a gyerekek többsége nemhogy a fogyatékos emberek jogaival, de sajátjaival sincs tisztában – ezek egyébként nem is igazán különböznek egymástól” – mondja Verdes Tamás, a játék megálmodója, aki szerint pont ez a kártyapakli által közvetített világ lényege: mindenkit megillet az egyenlő és tisztességes bánásmód, a döntéshozatal joga, a nyitott világban való élet lehetősége.

 

 1.  Tisztelettel segítsenek, gondozzanak!
2. Ne bántsanak!
3.  Miért ne helyezzenek gondnokság alá?
4. Ne zárjanak intézetbe!
5.  Az intézetben is megvédhetem magam.
6.  Ismerkedhetek, barátkozhatok.
7.  Lehet párom és saját családom.
8.  Intézhetem az ügyeimet.
9. Élhetek a közösségben.
10.  Élhetek a politikai jogaimmal, szavazhatok.

 

28 ezer
felnőtt fogyatékos él Magyarországon
elzárt intézetekben

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!