Virtuális valóság, önmagát irányító ház, 5G, okosóra, okostelefon, okosvilág. Ezt hirdette majd’ egy hétig Európa egyik legszebb városa. Barcelonában a hét végén ért véget az év legjelentősebb, mobiliparággal foglalkozó eseménye, a Mobil Világkongresszus.
A mobilod te vagy. Óriásteremben csillogó LED-eken virít az üzenet, stroboszkópok pumpálják a lényeget az agyakba, üvöltő basszus. Furcsa állapot. Közben mindenki szorongatja „önmagát” a kezében, mobilról tudósít, hol van, kit és mit hallgat. De erről tényleg beszélni kell. Korunk egyik nagy teremtője, Mark Zuckerberg látványos felvezetője zajlik a színpadon. Pár éve nagy sikerű sci-fit ihlethetett volna a jelenet. De a 2015-ös Mobil Világkongresszus (MWC) maga a valóság. Aztán megérkezik ő, a szürke pólós, mosolygós milliárdos, a Facebook atyja, online napjaink egyszemélyes rendezője. A Facebook túl van már az egymilliárd felhasználón, s már nem emberben, földrészekben gondolkoznak.
Az ember hálózatban él. Család, munkahely, barátok, klubok, megannyi csoport vesz körül minket. A hétköznapok a Facebookra költöztek. Most ott beszélünk, szervezünk, hirdetünk. Egy helyen.
Mark Zuckerberget a világ legnagyobb mobilszolgáltatói veszik körbe. Úgy ül ott, mint a Messiás, mindenki tőle várja a megoldást. A legjobb persze az lenne, ha valami közöset találnának ki. Mármint a haszonra, mivel ez idáig Zuckerberg és a Facebook fölözött le csaknem mindent. A hálózatépítők pedig öntötték a pénzt a fejlesztésbe, de ezt mintha másnak tették volna. Nem őszinte a rajongás. Pedig tény, a Facebook hozta el nekik a lehetőséget, hogy mindenkit rászoktassanak a netezésre. A fejlődő országok kerültek a fókuszba, ott rejlik még a maradék 20 százalék, akik nem kötődnek online hálózathoz. Az egész távközlési iparág arra törekszik, hogy ez változzon. A Facebook és partnerei az Internet.org nevű projekt keretein belül nyújtanak ingyenes szolgáltatásokat, Afrikában például egészségügyi információk elérését biztosítják. Tanítanak, tágítják a hálózatot, cél a 100 százalék. Engem az intro nem hagy nyugodni: a mobilunk tényleg mi magunk vagyunk? A benne rejlő adathalmazból alakulunk, tényleg megszületett az Én 2.0? Igen, itt, Barcelonában minden a megosztásról szól. A tartalommegosztás napjaink legpuritánabb önkifejezési formája. Kapcsolódni, kapcsolódni, kapcsolódni. Minél gyorsabban, minél több helyre. Lehetőleg egyetlen csúcsmobilról. Amiből itt bőven akad. Nincs olyan nagy gyártó cég, amelyik ne hozott volna új modellt a katalán eseményre. Kapkodjuk a fejünket, a tempó szédületes. Valószínűleg a Samsung bejelentéseit várják a legtöbben – két igazi csúcstelefont és egy mobilfizetési megoldást mutat be a cég. Szükségük is lesz rá, mert először fordult elő, hogy az Apple több okostelefont gyárt, mint ázsiaivetélytársa. Nagy kérdés, hogy a hajlított kijelző elegendő dizájnelem lesz-e ahhoz, hogy újra az élre törjenek. Mert a többhangáros kínai negyed sem szégyenkezhet. Néhány éve még ócska kacatnak tartották a kínai high-tech eszközöket, mára, ha csupán a technikai paraméterek számítanának, lassan fél tucat kínai cég is verhetné az Apple telefonjait. De az ész nem minden. A dizájn, a marketing, a felhasználóbarátság nem elég, az imázs, az üzenet, az életérzés az, ami körüllengi, ami eladja a terméket.
A Huawei nem telefonokkal, hanem hordható okoseszközeivel hívta fel magára a figyelmet. A cég bemutatta első prémium kategóriás okosóráját, a Huawei Watchot. Az Android Wear operációs rendszert futtató készülékkel rendkívül egyszerűen lehet SMS-t és e-mailt fogadni. Igen, egy óráról beszélünk. Akad olyan, amelyről az okosház sütőjét is elindíthatjuk. Hogy meleg legyen, mire hazaérünk. Mindez azt sugallja, hogy a legdrágább az időnk. A távolsági irányítás csúcsa az Ericsonhoz köthető: a cég standján egy Svédországban lévő markológépet lehetett irányítani, mindezt egy virtuális valóságot rejtő sisakon keresztül. A földrajzi távolságokat ezennel végképp leküzdöttük, el tudjuk képzelni, mit jelent az, hogy több ezer kilométer távolságból is képesek vagyunk építeni. Olyan területeket közelíthetünk meg ezentúl, mint még soha.
A kongresszus másik kiemelt témája a biztonság volt. Az adataink, a gyermekeink, az értékeink biztonsága. Ma egy gondos szülő applikáció segítségével irányíthatja a gyermeke okostelefonját, de ez kamaszkorban kezd kínossá válni. Kisebb korban viszont médiatudatosságra nevelhet. A tudatosság pedig, ebben a kavalkádban a legfontosabb. Mert az életünket mégiscsak mi irányítjuk.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!