Bár az önkormányzatok számára rövid távon menekülési útvonalként hasznos lehet, ha iskoláik egy részét bezárják, visszaadják a megyének vagy az egyház gondjaira bízzák, sem a gyerekek és szüleik, sem pedig a pedagógusok szempontjából nem jó megoldás az intézmények megszüntetése.

A legsúlyosabb csapás azokat a valamilyen enyhe fogyatékkal élő, illetve sajátos nevelési igényű (sni-s) tanulókat fenyegeti, akiknek integrált nevelése egyáltalán nem biztosítható. Budapesten az V. kerületben a jövő tanévtől bezárják az sni-s tanulókat fogadó Kormos István Általános Iskolát is, bár azt, hogy a gyerekek hol folytathatják tanulmányaikat, nem tudni. Oktatásukat együttműködési szerződés keretében oldanák meg, ám hogy pontosan kivel szerződnének, melyik iskola áll készen a speciális feladatra, nincs tisztázva. Több másik bezárásra ítélt iskola is foglalkozik sérült gyerekekkel, az ő további oktatásuk sem megoldott jelenleg.

A bizonytalan elhelyezés minden szempontból megterhelő a gyerekek számára. A legnagyobb probléma mégis az, hogy a fogyatékos vagy sni-s gyerekek számára a biztonság mindennél fontosabb, az érzelmi kötődés az ismert helyekhez, személyekhez létfontosságú. „Kiskorban az iskola még tényleg a második otthon, ezt az állandóságot elvenni rettenetesen káros lehet. A gyerek fejlődése így még lassabb lesz, vagy teljesen megreked” – mondta Máray Judit gyógy- és pszicho­pe­dagógus. Ha egy sérült kisgyerek elveszti azt a tanárt vagy osztálytársat, barátot, akihez érzelmileg szorosan kötődik, az nagyon mély törést okozhat. Ráadásul, ezeket a gyerekeket csak kis csoportokban lehet fejleszteni, megfelelően képzett tanárokkal és felkészült intézményekkel. Ha egy iskolapszichológus hetente egyszer látogat el az iskolába, nem tud érdemi munkát végezni. A gyógypedagógusok is járják az iskolákat, de szükség van logopédusra, fejlesztő pedagógusra is. A mozgássérült gyerekek számára létszükséglet az akadálymentes iskola. Máray Judit szerint „már most sincs mindenhol kielégítő módon megoldva a probléma. Az iskolák összevonása, bezárása csak tovább súlyosbítja a helyzetet. A legfőbb kérdés az, megéri-e pont a gyerekeken spórolni?

 

Az iskolák ugyan foggal-körömmel küzdenek a fennmaradásért, ám a helyzetük egyre nehezebb. A VII. kerületi Janikovszky Éva Általános Iskola a Facebookon és saját honlapján keresztül próbált tüntetést szervezni a bezárás ellen, ám a janikovszkyiskola.hu portál két napja érthetetlen okokból elérhetetlen. Az erzsébetvárosi iskola honlapjának leállítását az üzemeltető nem kívánta megindokolni, arról pedig nincs hír, mikor lesz újra látogatható a honlap. A 400 fős iskola hétfőre szervez demonstrációt a kerületi önkormányzat épülete elé, mert elfogadhatatlannak tartják, hogy intézményüket a kerület június elsejétől bezárásra ítélte.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!