Az Apple számítástechnikai cég szerepvállalása foglalkoztatta leginkább a közvéleményt az autóipar legnagyobb éves eseményén, a március 5-én nyílt és tíz napon át nyitva tartó Genfi Autószalonon. Az Európai Unióban az autóeladások 17 hónapja folyamatosan emelkedést mutatnak, vagyis úgy néz ki, az iparág kezd kikecmeregni a gödörből.
Bár az olcsóbb benzin vonzóbbá tette az autózást, a 2007-es válság előtti eredményeket még mindig nem érte utol az autóipar. Szereplői ráadásul új kihívásokkal szembesülnek: konkurenciájuk egyre inkább a Szilícium-völgy cégei közül kerülhet ki. Noha az Apple és a Google sem állt ki a seregszemlére, egyre inkább átveszik az uralmat a műszerfalakon – a gyártók saját kütyüjei folyamatosan háttérbe szorulnak. Már csak néhány lépés választ el attól, hogy ezek a cégek járműveket gyártsanak. A feszültséget pedig az is táplálta, hogy az Apple állítólag már összeállított egy 200 fős csapatot, amelynek feladata az elektromos autóhoz szükséges technológiák kifejlesztése.
Dieter Zetsche, a Daimler vezérigazgatója nem győzte hangsúlyozni, hogy az autógyártás más műfaj, mint az okostelefonok világa. Nem elég, hogy tovább tart a fejlesztés, a felhasználói élmény mellett a biztonsági szempontokra és a mérnöki munkára is hangsúlyt kell fektetni.
Arról nem is beszélve, hogy az autók gyártását egyelőre nem lehet kínai gyárakba kiszervezni. Ám az biztosnak látszik, hogy az elektromos autók egyre nagyobb teret foglalnak, a szoftverek jelentősége nagyobb lesz a navigációban és a balesetek elkerülésében.
A szakemberek szerint néhány éven belül az autók önmagukat irányítják majd az autópályán vagy a dugóban. Akárhogy lesz is, a nagy autómárkák képviselői állnak a verseny elébe, ha az elektromos autókkal foglalkozó Teslához hasonlóan új szereplők lépnek a piacra. Ám kételyüket fejezték ki, hogy a számítástechnikai cégek képesek lennének átvenni az uralmat az autók piacán.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!