Hosszan kanyarog a sor a Toldi mozi előtt péntek reggel, a hallgatóság nagy részének ülőhely sem jut. A negyvenperces előadás után kérdésözön, majd újabb sorban állás, ugyanis nem szűnik az érdeklődés Somlai-Fischer Ádám iránt, aki a prezi.com (egyedülálló számítógépes program, amelynek segítségével prezentációkat készíthetünk) egyik alapítójaként ma már egy világszerte ismert és sikeres cég egyik vezetője, egészen pontosan dizájnigazgatója.

 
Somlai-Fischer Ádám

„Először építész voltam, aztán kortárs művész, sok nyugati és tengeren túli városban éltem, tanultam és tanítottam, s mindenhol azt tapasztaltam: őszinte az öröm egy másik ember sikere kapcsán, ez pedig doppingként hatott rám.” Így foglalja össze, hogyan lett a Prezi az egyik legsikeresebb magyar startup, vagyis olyan cég, amely egy ötleten alapszik és minimális kezdőtőkével, de hatalmas lelkesedéssel bíró fiatalokkal igyekszik meghódítani a piacot.

A kezdetek Somlai-Fischer Ádám esetében nem a piachódításról, inkább az önkifejezésről szóltak. Építészmérnökként diplomázott a Stockholmi Műszaki Egyetemen, az itt szerzett tudást igyekezett művészetté gyúrni. Volt, hogy a józsefvárosi kínai piacon vásárolt több ezer beszélő, éneklő macit, kiskutyát, mindent, amiben valamilyen elektronika működött, majd ezeket kötötték, s rakták össze úgy, hogy abból például falról lelógó kisautók képződtek, amelyek megrezzentek, mint a falevelek.

Az újszerű alkotások sokaknak tetszettek, előadásokra, bemutatókra hívták. Ahogy mostanság dívik: prezentálnia kellett. És ő kitalálta, hogy lehet ezt szebben, jobban, érthetőbben, egyszerűbben tenni. Ebből lett a prezi.com, egy zoomoláson alapuló prezentációs eszköz. Olyan, aminek használatát egy átlagos képességű felhasználó tíz perc alatt meg tudja tanulni.

És meg is tanulja: a prezi már több mint 7,5 millió regisztrált felhasználót vonz a világ minden tájáról.

A mintegy ötven programozót, fejlesztőt és dizájnert foglalkoztató cégben a magyar szakemberek mellett dolgoznak amerikaiak, kanadaiak, franciák, chileiek és izraeliek is. Azon munkálkodnak, hogy a mostaninál is egyszerűbb legyen a program. A cél az, hogy a másfél milliárd számítógép-felhasználó éljen a prezi.com lehetőségeivel. Nagy terv, de talán mégsem csak álom: az USA-ban már a hat-nyolcéves gyerekek is a prezi.com segítségével tanulnak. Nem csoda hát, ha a siker vonzza a befektetőket. Nemrég a világ egyik leghíresebb kockázati tőkebefektetője 15 millió dollárt tett a vállalkozásba. „Ez magyar céggel nem fordult még elő, Facebook nagyságúakkal szokott ilyen történni” – mondja Somlai-Fischer, aki kapott is részesedést a cégből. Bár nem tervezik, hogy eladnák a vállalkozást, ha netán mégis, Somlai-Fischer a sok számjegyű bevételből „az európai kulturális értékek” megőrzésére költene. „A kultúrát mi csináljuk, itthon is lehet lelkes, együtt sikeresen dolgozó közeget kialakítani. Azért is szeretnénk, hogy a San Franciscó-i iroda mellett Budapest maradjon a központunk, hogy bebizonyítsuk: a sikertörténet Magyarországon is működőképes” – vallja, de azt mégsem szereti, ha vállalkozónak nevezik. „Itthon ez még mindig a simlisséget jelenti és nagy fekete autót társítanak hozzá, holott a cégünk teljesen transzparens, én pedig inkább gyalog vagy rollerral járok.”

Címkék: internet

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!