Tankönyvek állami nyomás alatt. - Szinte teljesen sikerült „behúznia” a tankönyvpiacot az államnak az elmúlt két évben. A következő tanévben a legtöbb iskolában már a villámtempóban megírt kísérleti tankönyvekből tanítanak, még akkor is, ha ennek sem a pedagógusok, sem a gyerekek nem örülnek.
„Ilyen borzalmas tankönyvrendelési procedúránk még nem volt, mint ebben az évben” – mesélte lapunknak egy általános iskola igazgatónője. A rendelési listán lévő könyvek egy részét – jellemzően a minisztérium által erőltetett kísérleti tankönyveket – a pedagógusok egyáltalán nem szeretnék használni, mert a kapkodva összedobott könyvek tele vannak hibával. Nagyobb nyilvánosságot azok az ügyek kaptak, amikor például ideológiailag volt kifogásolható egy-egy könyv, de sok az elírás, a tárgyi tévedés, és látszik az alapos lektorálás hiánya. Így az igazgatónőnek meggyőződése ellenére kellett kemény harcokat folytatnia a tantestülettel: a tanárok ragaszkodtak megszokott könyveikhez, mégsem tudták azokat rendelni.
Ebben a fővárosi iskolában a tantestület általában a Mozaik Kiadó szakmailag jó minőségűnek tartott könyveit szerette, közülük azonban csak kevés került fel a listára. Elméletben lehetőség lenne a listán nem szereplő könyvet is rendelni, amennyiben a szülők vállalják ennek a költségeit. A legtöbb iskolában ingyenesen jár a tankönyv a szociálisan rászoruló gyerekeknek. A pedagógusok viszont nehezen fogadják el, hogy míg korábban akár 10 könyv közül is választhattak, mostanra maradt általában kettő.
A 12 ezer forintos állami tankönyvtámogatás ráadásul nem elég mindenre, vannak tantárgyak, amelyekből inkább nem is rendelnek könyvet. „Az ének-zene könyv hosszú évek óta nem fér bele a keretbe, inkább ezt húzom le, mint a matekot, pedig e tárgy tanítása sem kevésbé fontos” – mondja az igazgatónő.
Az oktatási kormányzat minden lehető módon az új tankönyvek felé tereli az iskolákat, nem véletlen, hogy a kísérleti tankönyvek darabonként mintegy ezer forinttal olcsóbbak, mint a pedagógusok által kedvelt könyvek.
Tavaly az állam két kiadót vásárolt meg, a Nemzedékek Tudása Zrt.-t és az Apáczai Kiadót, a többiek pedig azóta szenvednek. Mivel egyre kevesebb rendelés érkezik hozzájuk, kérdéses, hogy érdemes- e a könyveiket újranyomniuk. Könnyen előfordulhat, hogy néhány éven belül egyáltalán nem lesz választási lehetőségük az iskoláknak és a pedagógusoknak.
Magyarország jóval kevesebbet költ az oktatásra, mint a régió és az EU legtöbb országa, és az összeg egyre csak csökken – derül ki az MTA Közgazdaság-tudományi Intézetének kiadványából.
Az egy középiskolásra jutó költés 745 ezer forint körül van évente, míg az EU-átlag körülbelül 997 ezer forint. A legtöbbet a franciák fordítanak középiskolásaikra, több mint 1 millió 344 ezer forintnak megfelelő eurót.
A szabadforgalmú könyvpiac 2014-ben 44,39 milliárd forintos forgalmat bonyolított, ami 0,95 százalékos növekedést jelent a 2013-as eredményhez képest. A közoktatási tankönyvek tavalyi forgalmáról nincsen hiteles adat, mert az államosított tankönyvkiadók, valamint a közoktatás tankönyveinek országos szintű forgalmazását végző Könyvtárellátó Nonprofit Kft. nem adta meg a kért információt.
(Forrás: Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése)
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!