Tízszázalékos fuvardíjemelést akarnak a fővárosi taxisok. Az eddigi 280 forint helyett 320 forintot kérnének egy kilométerért. Azzal érvelnek, hogy négy éve változatlanok a díjaik. Az utasok tapasztalata szerint viszont romlik a szolgáltatás minősége, az Uber kiebrudalása után folyamatos a sofőrhiány és egyre több a botrány.

 
Fotó: Máthé Zoltán, MTI

„Tegnap éjszaka, ma reggel 7.40-re előrendelt taxival kapcsolatban 7.35-kor telefonál a taxitársaság, hogy nem tudnak kocsit küldeni. Kérdem, milyen szolgáltatás ez? Ilyenkor ki vállal felelősséget? Mi értelme volt a taxislobbi miatt kirúgni az Ubert? A szocializmus szolgáltatási színvonalának szintjén áll a taxisvilág” – írja egy elkeseredett utas a közösségi oldalon. A bejegyzést követő kommentek szerint szinte mindenkinek gondja van a taxizással a fővárosban.

„Esélyed sincs, hogy odaérj, ahova akarsz. Full gáz. Ja, és Budára esélytelen taxit hívni. Konkrétan meg is mondták, hogy oda nem szeretnek menni a sofőrök, mert macera.” „Mindegyik társaság másban rossz, de az emelésben egységesek.”

Különös módon a taxisok éppen az anomáliák miatt emelnének. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarával (BKIK) karöltve úgy érvelnek, hogy azért kezdeményezték a tarifanövelést, „mert a taxis szolgáltatás iránt megnövekedett kereslet indokolná a létszám bővítését, új vállalkozások piacra lépését”.

Krisán László, a BKIK elnöke azt mondta, ezt a szektort is érinti a munkaerőhiány, a társaságok alacsony jövedelmezősége pedig akadályozza a fejlesztéseket, a megfelelő minőségű szolgáltatást.

Úgy tűnik, a kormány – ahogyan általában – most is a taxisok pártjára állt. Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára a most először megrendezett Taxi Expo ünnepségén azt mondta: „a taxis szolgáltatás legutóbbi szabályozása elősegítette a szakma tisztulását, de továbbra is szükséges a közös fellépés a tisztességes vállalkozások érdekében”.

Arról egyikük sem beszélt, hogy az egységes árazás a taxisok ötlete volt, és arról sem, hogy amikor kialakították az új, államilag fixált árakat, akkor majdnem megduplázódtak a viteldíjak. Arról sem esik szó, hogy a régióban így is Budapesten kerül a legtöbbe a taxizás.

A numbeo.com adatai alapján 10 km (induló díj+10 km) díja Budapesten 3250 forint, míg Bukarestben mindössze 1023, Varsóban 2210, Zágrábban 2893, Pozsonyban 2931. Csupán Prágában drágább, ott 3538 forint. Ha azonban az átlagfizetésekhez viszonyítjuk a taxistarifákat, messze nálunk a legdrágább, vagyis Budapesten lehet a legkevesebbet taxizni az átlagbérből.

Miután az Uber kiakolbólitásával és az egységes tarifával gyakorlatilag kilőtték a versenyt a taxis szolgáltatásból, most áremeléssel próbálnák meg javítani a színvonalat. Borítékolhatóan ez nem fog sikerülni.
 

Minőségi szolgáltatás.
Súlyos sérüléseket szenvedett néhány héttel ezelőtt az a taxisofőr, aki konkurenciájával szólalkozott össze a Keleti pályaudvar parkolójában. A fuvarért folytatott harc késelésbe torkollott. 2016-ban három taxis egy fiatal brit párt vert agyba-főbe a Thököly úton, mert állítólag a fiú sokallta a tarifát. Ugyancsak tavaly nyáron egy Sziget Fesztiválra érkező ír férfi nem tudott kártyával fizetni. A taxis erre elvitte egy automatához, ahol 25 ezer forintot vetetett ki vele, mondván, ennyiért viszi vissza a szállására. Mikor a férfi inkább a rendőrségre ment volna, a taxis megverte.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!