A szaksajtó adatmágusoknak nevezte a Cambridge Analytica (brit adatelemző és marketingcég) szakembereit, és tény, hogy van némi közük a fekete mágiához: de jobban illik rájuk a „tudatmérnökök” kifejezés. Elvégre az emberi tudat, vélemény manipulálása a szakmájuk. Hogy emiatt a héten a Facebook 60 milliárd dollárt (több mint 15 ezermilliárd forintot) vesztett? Az a Facebook baja. Meg az övék is.
Szorul a hurok a bolygó egyik legmocskosabb vállalkozása körül. Lássuk előbb a tényeket, hogy aztán elemezhessük őket. Tehát: a hét elején a Guardian és a New York Times egyszerre állt elő a történettel, miszerint egy Christopher Wylie nevű szivárogtató azt állítja: a Cambridge Analytica 50 millió amerikai adatait szerezte meg, és ezek alapján építették fel Steve Bannon propagandagépezetét, amely Donald Trumpot az Egyesült Államok elnökévé tette.
Nem sokkal ezek után napvilágot látott egy videó, amelyben a cég legfelsőbb vezetői – konkrétan az azóta felfüggesztett Alexander Nix is – arról beszélnek, hogy vetnek be megvesztegetést, zsarolást és lejáratást egy-egy kampányuk sikerre vitele érdekében.
Ez bizony csúnya történet, a manipuláció magasiskolája. De mi köze ehhez a Facebooknak? Hát csak annyi, hogy a Cambrdige Analytica az 50 millió amerikai választó adatait a Facebookon keresztül szerezte meg… éspedig elég fortélyosan.
Az Amazon Mechanical Turk nevű munkaközvetítő oldalán toboroztak résztvevőket, akik 1 dollárért töltötték ki a kérdőíveket, amelyeken egyúttal a Facebook-oldalukhoz is hozzáférést adtak. Mármost ilyesmire sok példa van: amikor játékból kitölt valaki egy tesztet arról, mi lenne az indián neve vagy hogy fog kinézni nyolcvanévesen, ugyancsak betekintést engednek az adataik közé – és még az 1 dollárt sem kapják meg. Az ám, csak ez a teszt különbözött a többitől: ez ugyanis betekintett az alany kapcsolatrendszerébe is, és azt is feltérképezte!
Nos, itt el kell magyarázni, miről is van szó!
A teljes cikk a Vasárnapi Hírek legújabb számában olvasható
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!