Az egy zászló alatt gyülekező politikai erőknek kedvez a mandátumelosztásnál a Fidesz új választójogi koncepciója. Az ebben szereplő összes módosítás felnagyítja a nagy pártok eredményét, míg a kisebb pártokét leértékeli. A Fidesz az érvényes szavazatok 53 százalékával 68 százalékos többséget szerzett, míg az új szisztémával ugyanez az eredmény a mandátumok 80 százalékát hozná a mostani kormánytöbbségnek.

 
Németh András Péter felvétele

Új számok

Az új, 200 fős parlamentbe 106 képviselő egyéniben kerül be, 94 pedig az országos listáról. A megyei listák megszűnnek.

Egyfordulós rendszer

A kormányoldal szerint az egy forduló olcsó, gyors és tiszta, mert a szövetségesi politikát még a szavazás előtt egyértelművé kell tenni. Vagyis a megosztott ellenzék nem tud egy második fordulóban összefogni a Fidesz ellen, a kevésbé esélyes jelöltek visszaléptetésével.

Kötelező előzetes regisztráció

A Fidesz alapelvnek tekinti a választási névjegyzéket, amelyből három lenne: a magyarországi választásra jogosultaké, a határon túl élő, magyar állampolgársággal rendelkezőké és egy nemzetiségi névjegyzék. Egy ilyen szűrő értelemszerűen az iskolázatlanabb, kevésbé tudatos választói csoportokat szorítaná távolabb a választási eljárástól, hiszen a szavazás puszta aktusán túl újabb, kötelező és jogvesztő eljárási elemmel egészítené ki az eljárást. Mivel Ma­­gyar­országon van teljes körű népesség-nyilvántartás, így nincs olyan alkotmányos indok, amely igazolhatná a kötelező előzetes regisztrációt, ami a jelenleg hatályban levő alkotmány, a jövőre hatályba lépő alaptörvény és az Európai Emberi Jogi Egyezmény sérelmét is jelentené – írja a Haza és haladás blog.

Ajánlószelvények

Szigorodik a rendszer: a szükséges mennyiség relatíve is (az egyéni mandátumok csökkenésének arányánál nagyobb mértékben) növekszik, ráadásul a gyűjtésre rendelkezésre álló idő is indokolatlanul rövidül, ami kispártellenes vonás. Lázár János frakcióvezető szerint ugyanakkor a Fidesz–KDNP választójogi koncepciójában nincs kőbe vésve az ajánlószelvény-gyűjtés rendszere – a nyilvántartásba vétel mellett nincs rá szükség –, ahogyan az sem, hogy ha mégis van cédulagyűjtés, mennyi legyen a szükséges mennyiség.

Egyéni választókerületek

Azért lesz pont 106 egyéni mandátum, mert a Velencei Bizottság ajánlása szerint a választói körzetek lélekszámában nem lehet 15 százaléknál nagyobb az eltérés, a Fidesz viszont ragaszkodik ahhoz, hogy a választókerületek nem nyúlhatnak át a megyehatárokon – ezt pedig így tudták kisakkozni. A koncepcióban szerepel az átlagos részvételi arányok figyelembevétele, ami az átlagosan alacsonyabb részvételi szintű területeken relatíve nagyobb népességű egyéni választókerületek kialakítását, a magasabb átlagos részvételű területi egységeken pedig több egyéni választókerület kialakítását vonja maga után. Mindezzel a választókerület határait már az önkormányzati választásokra kreatívan átrajzoló fideszes tervezők mozgásterét növelik.

Listaállítás

A korábbiakhoz képest főleg a kisebb pártoknak jelent könnyítést, hogy kilenc megyében és Budapesten kell összesen legalább huszonhét egyéni képviselőjelölttel rendelkeznie egy jelöltállító szervezetnek ahhoz, hogy országos listát állíthasson. Ha egy pártnak van képviselőjelöltje az ország egy részén, akkor is szavazhatnak rá olyan megyékben, ahol egy egyéni jelöltet sem állított.

Kompenzációs rendszer

Ha az új kompenzációs rendszert úgy alakítják ki, hogy az egyéni veszteseken felül bizonyos győzteseket is töredékszavazatokhoz juttat, akkor a jelenleg kormányzó erőknek sikerülne egy olyan kompenzációs rendszert kialakítaniuk, amely a kompenzációt is kompenzálja. A korábbinál sokkal többségibb karakterű választási rendszer hatásait egy, a korábbinál gyengébb kompenzációs rendszer tompítaná.

Határon túli magyarok

A magyarországi állandó lakhellyel nem rendelkező választók számára nem jelölnek ki választókerületet vagy külön listát, hanem csak az országos listára szavazhatnak levél útján, előzetes regisztrációval. Szavazataik így beleömlenek az országos listaszavazatok töredékszavazatokkal is kevert tengerébe, de a rendszer torzítása miatt 200-300 ezer határon túli szavazat is csak néhány mandátumot eredményezne. Vagyis úgy intézményesül a magyarországi állandó lakhellyel nem rendelkezők szavazati joga, hogy érdemi befolyásuk nem lesz a magyar kormánytöbbségre.

Bejutási küszöb

Egyelőre nincs szó a megemeléséről, sőt, Lázár János 4 százalékról beszélt a szakbizottságban.

Nyitott kérdések

Áder János és mások szerint is lehet, hogy a győztes egyéni jelöltek után is keletkezik töredékszavazat, de ez nincs a koncepcióban. Ha bekerül, akkor a kompenzáció lényegét szünteti meg. Semmit nem tudni a fizetett médiakampányok korlátozásáról, a kampányfinanszírozásról.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!