„A legnagyobb baj az, már nem is bíztok abban, hogy az állam segítséget fog nyújtani nektek” – kemény szavak egy napsütéses szombat délelőttön. És még keményebbek, ha figyelembe vesszük, hogy egy gimnazista fiú szájából hangzottak el.
Tegnap megalakult a Független Diákparlament. Fontos hangsúlyozni a független jelzőt – ezzel határolódnak el az Emberi Erőforrások Minisztériumának szárnyai alá tartozó Országos Diákparlamenttől. Ahol csak előre benyújtott és a szervezők által elfogadott tartalmú felszólások hangozhatnak el: ezért jött létre a független csoport, amely minden, a közoktatásban részt vevő szereplőnek szót ad.
Az egyik legnagyobb sikert az a képviselő - Blaumann Bence - aratta, aki eredetileg az oktatási rendszer hibáiról értekezett volna, de hirtelen váltott: „Lehet inkább a menzáról beszélni?” – tette fel a költői kérdést, majd hangsúlyozta: míg a börtönökben napi 1500, az egészségügyben 700, addig a közoktatási intézményekben 300–500 forint a menzán belapátolható ételek elkészítéséhez járó állami támogatás.
Volt, aki már-már profi, politikusnak is becsületére váló külcsínnel (öltöny és nyakkendő) ostorozta a köznevelést, az államot és az intézmények fenntartásáért felelős KLIK-et. Mások személyes tapasztalataikból merítve beszéltek lerohadó kollégiumokról, a szakképzés ellehetetlenítéséről, a mindennapos testnevelés okozta problémákról, a tankönyvbotrányról. A megválasztott képviselők javaslataikat eljuttatják majd a szakpolitika döntéshozói elé, bízva benne, hogy azokat megfogadják majd.
A szünetekben az is kiderült, hogy ez a fiatalság nem kifejezetten bízik már saját kormányában. Inkább hisz a tüntetések erejében, a tömegnyomásban. Nem véletlen, hogy sokan már a hétfői demonstrációra is készülnek. „Meg kell mutatnunk, hogy van bennünk erő, hogy nélkülünk nem lehet dönteni a mi sorsunkról” – mondta határozott hangon egy érettségi előtt álló lány.
Több mint 60 diák, pedagógus és szülő gyűlt össze az ország összes régiójából, hogy megtegyék javaslataikat. Igazán kár, hogy azok, akiknek ez a parttalanul áradó kritika szólt, valahol egészen máshol töltötték az idejüket.
Mert úgy tűnik, hogy a diákok (legyenek akár egyetemisták, akár gimnazisták) nem csak a problémák megfogalmazásában jeleskednek, de azok konstruktív megoldási lehetőségeinek keresésében is partnerek lennének.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!