Tizenöt év alatt ötszörösére nőtt az ára – ezt tudni a biztosan a tervezett, a Nyugati pályaudvar és a Liszt Ferenc Nemzetközi Reptér 2-es terminálja között futó gyorsvasútról.

 
Vasúti állomás a reptérnél: egyelőre csak menetrend szerint lehet kizötyögni - Fotó: Bödey János, Index

„Ez a projekt egy gumicsont, olyan, mint a szuperkórház: beszélnek róla, tervezik, de semmi konkrétumot nem lehet tudni. Arra viszont jó, hogy elterelje a figyelmet a lényegről, mondjuk a 3-as metróról. Nem kérdés, hogy szükség van a gyorsvasútra, de nem a 3-as metró felújítása előtt, az életbe vágóan fontos” – kommentálta a terv felmelegítését Horváth Csaba az MSZP fővárosi közgyűlési frakcióvezetője.

A projekt tervezése 15 éve kezdődött. Akkor a 20 percenként közlekedő és 20 perces menetidővel számoló vasút költségét 20 milliárdra becsülték. Most 115 milliárdról szólnak a hírek, de ahogy Horváth Csaba fogalmaz, ez akár a duplája is lehet, hiszen minden fővárosi beruházás – például a vizes világbajnokság, benne a Dagály uszoda vagy a 3-as metró felújítása – a sokszorosára nő a túlárazás miatt. „A teljes vizes vb beruházásai négyszer annyiba kerülnek, mint amennyiről a tervek szóltak, csak a Dagály átépítése az eredeti 17-20 milliárd helyett már 50-nél tart” – mondott példát az MSZP-s politikus.

A ferihegyi gyorsvasút költsége attól függ, hogy teljesen új sínpárt fektetnek, vagy felújítják a meglévő 29 kilométert. A kormány az előbbit tervezi, a Figyelő szerint pedig a beruházást Orbán Viktor sürgeti, hogy növelje a 2024-es olimpia elnyerésének esélyeit. (És ez a magyarázata annak, miért sürgősebb ez a projekt, mint a 3-as metró.)

Hogy a beruházás mennyire rentábilis, az erősen kérdése. Ha a repülővel közlekedők mindegyike a gyorsvasutat használná oda és vissza is, akkor 10 millió utassal számolva évente egy 1000 forintos jegyár 20 milliárd forint jegybevételt hozna. Csakhogy valószínűleg több millió utas másképp jut majd be a fővárosba. Tehát a 115 milliárdos beruházás megtérülése elég nehézkes. Arról is szó van, hogy a személyszállításon kívül teherszállítás is történik majd a vonalon, de erről sincs konkrétum. Ahogy az építkezés várható kezdéséről sem, de Horváth Csaba szerint három éven belül esély sincs az elkezdésére.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!