Az Eredet az év filmje, nem csak Stephen King, a horrornagymester, de az IMDb.com, a legnagyobb internetes filmadatbázis közönségszavazatai szerint is.

 
Eredet – Christopher Nolan alkotása egyedülálló és látványos sci-fi

Az év 11 legnagyobb bevételt hozó filmje folytatás vagy feldolgozás volt, egyetlen egyet kivéve, az Eredetet. Christopher Nolan alkotása egyedülálló és látványos sci-fi, melyben információ-tolvajok ügyes kis csapata – Leonardo DiCaprióval az élükön – behatol a célszemély elméjébe, hogy onnan kinyerje a legnagyobb kincset, a titkot. A több szálon és számos tudati síkon folyó hajsza a nézők elméjét is alaposan megtornáztatja – dicsérte a Washington Post kritikusa.

Mesefilmek vezetik a 2010-es év legjobb filmjeinek mezőnyét. A Toy Story 3. része mellett a Shrek a vége fuss el véle, az Így neveld a sárkányodat, a Gru, az Aranyhaj és a nagy gubanc, valamint a nem is igazán gyerekeknek szóló Alice Csodaországban (Tim Burton feldolgozásában) nem csak a mozikasszáknál taroltak, de a közönség is őket imádta a legjobban. A felnőttek is a meseszerű fantasy és képregénysztorikat fogyasztották a legszívesebben: a Harry Potter és a Halál ereklyéi 1. mellett az Alkonyat: Napfogyatkozás, a Vasember 2., és A titánok harca voltak a legnagyobb slágerfilmek tavaly.

Nem igazán szerettük a súlyos drámákat, talán nem ezeket szánták nekünk a filmalkotók és -forgalmazók, esetleg több el is kerülte a nagyközönség figyelmét. Avagy itthon még nem mutatták be, mint a Fekete hattyú című drámát, a jelenlegi legtehetségesebb hollywoodi kismamával, Natalie Portmannal a főszerepben, akit a New York Post kritikusa az év legjobb színésznőjének is tart. Darren Aronofsky, a Pí, A forrás és A pankrátor rendezőjének újabb lélektani drámája a balett gyönyörű és könyörtelen világában spicc-cipőben táncoltatja hősnőit a normalitás és az őrület közötti igen keskeny ösvényen. Négy Arany Glóbuszra is jelölték, így méltán várhatjuk a februári bemutatót.

A filmek, amelyektől többet reméltünk kategóriába sorolhatjuk Ridley Scott Robin Hoodját és a Szex és New York második filmes hosszúságúra nyújtott epizódját. Bár Scott most is felemelően monumentális jeleneteket rakott össze – melyek a 140 perces hosszúság mellett sajnos végtelennek tűnnek a Wall Street Journal kritikája szerint – Russel Crowe és Cate Blanchett nem a legszerencsésebb szerelmespár a vásznon. A szabadkőműves Robin Hood és a középkori Vaslady képtelenek voltak rendesen egymásba gabalyodni a páncélruhák és erényövek alatt.

Hiába a remek színészek, ha egymás mellett „eljátszanak” – itt megemlíthetjük az év legunalmasabb vígjátéka címre méltán pályázó Már megint te?! című alkotást. Ebben Sigourney Weavernek és Jamie Lee Curtisnek nem sikerült egymásra hangolódnia, amiért a végtelenül butuska történet is felelős.

Az év legrosszabb filmje a Screenrant.com amerikai filmes portál szerint a Drágán add a rétedet (magyar címe alapján se néznénk meg), a Washington Post szerint pedig Az utolsó léghajlító. Ezzel mélyen egyet is értenénk, és ide sorolnánk még a Perzsia hercegét is, mint kiváló példát arra, hogy rajzfilmekből és számítógépes játékokból nem muszáj filmet csinálni, attól még, hogy a gyerekeknek tetszik.

Románcban a legmenőbb az Ízek, imák, szerelmek volt, az egyre érettebb és ragyogóbb szépségű Julia Roberts és a tüzes Javier Bardem kettősével. Az év legszexisebb filmes párját hozták össze, akiknek barátságból szövődő szerelmét látni elégtétel minden nő számára – a Time Magazine kritikusa szerint. Persze az Alkonyat-rajongók – és a Music Television közönsége – most is Robert Pattinson és Kristen Stewart duettjét találnák a legvonzóbbnak. Mi több, az életben is egy párt alkotó fiatalok 2009 után másodszorra is megkapták az MTV legjobb csókért járó díját. Ám az igazán szexis filmkockákat európai filmeknek köszönhetjük: a német Soul Kitchen görög macsóinak, Fatih „Fallal szemben” Akin rendezésében, míg a spanyol Mediterrán finomságok tüzes édes hármasa mindenkin túltett erotikus és kulináris humorban. A legsúlyosabb poénok Robert Rodriguez Machetéjében hasítottak, de Robert Downey Jr. és Zach Galifianakis is kitett magáért a Terhes társaság című őrületes road movie-ban.

Rendezésben Christopher Nolan és John Favreau (Vasember 2.) mellett Tony Scott remekelt az idén. A Száguldó bomba az év legizgalmasabb akciófilmje volt, mely a Los Angeles Times kritikusa szerint méltó nevéhez, hiszen sosem lassít le, viszont bebizonyítja, hogy a régimódi pro­fizmus sosem megy ki a divatból. Nagyot durrant még a Facebook történetét feldolgozó Social Network – Közösségi háló című film is 2010-ben, bár inkább a téma generációkat meghatározó aktualitása, mint sem filmművészeti értékei miatt vonzotta a nagyközönséget. Azért erre sem panaszkodhattunk, egészen jó színészi alakítások – Jesse Eisenbergtől és Andrew Garfieldtől – teszik izgalmassá Aaron Sorkin kitűnően megírt forgatókönyvét – emiatt a Washington Post egyenesen az év legjobb filmjének választotta. Roman Polanski Szellemírója viszont nem csak annak köszönhette sikerét, hogy az évtizedek óta a törvény elől menekülő rendezőt a forgatás végén letartóztatták. A Pierce Brosnan és Ewan McGregor főszereplésével készült politikai thriller műfaja egyik remeke, mely Polanski briliáns vezénylete alatt mindvégig feszültségben tartja a nézőt a Rolling Stone magazin szerint.

Az év karácsonyi szívmelengetője az Északi karácsony című norvég-svéd melodráma, de kitűnő – és moziban sajnos szinte sehol sem látható – alkotás még a Hiteles másolat, melynek női főszerepéért Juliette Binoche tavaly elnyerte a Cannes-i Arany Pálmát is. A férfiak a Marsról, a nők a Vénuszról jöttek intellektuális filmváltozatában a párkapcsolatokat átszövő hatalmi játszmák és gyöngéd érzelmi zsarolások makro­működését figyelhetjük, festői toszkán környezetben. Akárcsak az Ízek, imák, szerelmekben, itt is az olasz életimádat kontrasztja döbbenti rá hőseinket, mennyire távol is van az életük attól, amit még a legszerényebb mércéjükkel elgondolva is maguknak szánnának.

Miután szépen átgondolta az életét, Julia Roberts India, vagyis a forrás, Kakszi Lajos pedig Budapest felé veszi az irányt. Az év magyar filmje vitathatatlanul az Üvegtigris 3. Nem csak a közönséget tette boldoggá Lali, Sanyika, Csoki bácsi, Cingár, Gaben és Róka legújabb kalandja, de még a kritikusok is csak jó reklámot tudtak csinálni ennek a méltán szerethető filmnek, mely minden ízében a miénk. Már azért is, mert újabb csodája annak, hogy lehet miniatűr költségvetésből, mindenre elszánt kis csapattal atomerős filmet gyártani, áldatlan magyar viszonyok között. Bár a nemzetközi filmes szakmát ez aligha hatja meg, mi megszavaznánk Rudolf Péteréknek legalább egy Arany Tigrist.

Az év legviccesebb filmes idézete „Machete nem SMS-ezik.” (Danny Trejo, Machete)

Az év leghosszabb filmes csókja (mely megdöntötte minden idők leghosszabb filmes csókjának rekordját is) 3 perc 6 másodpercig tartott, két nő között, az Elenea Undone című filmben.

Az év legidiótább filmes rekordja: Tusshar Kapoor harmadszor játszott néma szereplőt a Golmaal című indiai film harmadik részében. 

Az év legsikeresebb horrorfilmje a Fűrész 3D, mely bekerült a Guinness Rekordok Könyvébe, mint minden idők legsikeresebb horror filmsorozata, maga mögé utasítva olyan klasszikusokat, mint a Péntek 13, a Rémálom az Elm utcában vagy a Texasi láncfűrészes mészárlás.

Az év legrosszabb filmcíme (a USA Today szerint): Winter’s Bone (magyarul A tél csontja, de már várjuk az ötletes fordítást)

Az év legtöbb filmes bakiját a Viharsziget című amerikai thrillerben követték el, 34 hibát számolt össze benne a moviemistakes.com filmes portál.

Az év legdrágább filmje az Aranyhaj és a nagy gubanc volt, melyet 260 millió dollárból készített el a Disney stúdió. A sorban épp ötvenedik egész estés Disney-film ezzel minden idők második legdrágább filmje lett A Karib-tenger kalózai – A világ végén után.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!