Az Eredet az év filmje, nem csak Stephen King, a horrornagymester, de az IMDb.com, a legnagyobb internetes filmadatbázis közönségszavazatai szerint is.
Az év 11 legnagyobb bevételt hozó filmje folytatás vagy feldolgozás volt, egyetlen egyet kivéve, az Eredetet. Christopher Nolan alkotása egyedülálló és látványos sci-fi, melyben információ-tolvajok ügyes kis csapata – Leonardo DiCaprióval az élükön – behatol a célszemély elméjébe, hogy onnan kinyerje a legnagyobb kincset, a titkot. A több szálon és számos tudati síkon folyó hajsza a nézők elméjét is alaposan megtornáztatja – dicsérte a Washington Post kritikusa.
Mesefilmek vezetik a 2010-es év legjobb filmjeinek mezőnyét. A Toy Story 3. része mellett a Shrek a vége fuss el véle, az Így neveld a sárkányodat, a Gru, az Aranyhaj és a nagy gubanc, valamint a nem is igazán gyerekeknek szóló Alice Csodaországban (Tim Burton feldolgozásában) nem csak a mozikasszáknál taroltak, de a közönség is őket imádta a legjobban. A felnőttek is a meseszerű fantasy és képregénysztorikat fogyasztották a legszívesebben: a Harry Potter és a Halál ereklyéi 1. mellett az Alkonyat: Napfogyatkozás, a Vasember 2., és A titánok harca voltak a legnagyobb slágerfilmek tavaly.
Nem igazán szerettük a súlyos drámákat, talán nem ezeket szánták nekünk a filmalkotók és -forgalmazók, esetleg több el is kerülte a nagyközönség figyelmét. Avagy itthon még nem mutatták be, mint a Fekete hattyú című drámát, a jelenlegi legtehetségesebb hollywoodi kismamával, Natalie Portmannal a főszerepben, akit a New York Post kritikusa az év legjobb színésznőjének is tart. Darren Aronofsky, a Pí, A forrás és A pankrátor rendezőjének újabb lélektani drámája a balett gyönyörű és könyörtelen világában spicc-cipőben táncoltatja hősnőit a normalitás és az őrület közötti igen keskeny ösvényen. Négy Arany Glóbuszra is jelölték, így méltán várhatjuk a februári bemutatót.
A filmek, amelyektől többet reméltünk kategóriába sorolhatjuk Ridley Scott Robin Hoodját és a Szex és New York második filmes hosszúságúra nyújtott epizódját. Bár Scott most is felemelően monumentális jeleneteket rakott össze – melyek a 140 perces hosszúság mellett sajnos végtelennek tűnnek a Wall Street Journal kritikája szerint – Russel Crowe és Cate Blanchett nem a legszerencsésebb szerelmespár a vásznon. A szabadkőműves Robin Hood és a középkori Vaslady képtelenek voltak rendesen egymásba gabalyodni a páncélruhák és erényövek alatt.
Hiába a remek színészek, ha egymás mellett „eljátszanak” – itt megemlíthetjük az év legunalmasabb vígjátéka címre méltán pályázó Már megint te?! című alkotást. Ebben Sigourney Weavernek és Jamie Lee Curtisnek nem sikerült egymásra hangolódnia, amiért a végtelenül butuska történet is felelős.
Az év legrosszabb filmje a Screenrant.com amerikai filmes portál szerint a Drágán add a rétedet (magyar címe alapján se néznénk meg), a Washington Post szerint pedig Az utolsó léghajlító. Ezzel mélyen egyet is értenénk, és ide sorolnánk még a Perzsia hercegét is, mint kiváló példát arra, hogy rajzfilmekből és számítógépes játékokból nem muszáj filmet csinálni, attól még, hogy a gyerekeknek tetszik.
Románcban a legmenőbb az Ízek, imák, szerelmek volt, az egyre érettebb és ragyogóbb szépségű Julia Roberts és a tüzes Javier Bardem kettősével. Az év legszexisebb filmes párját hozták össze, akiknek barátságból szövődő szerelmét látni elégtétel minden nő számára – a Time Magazine kritikusa szerint. Persze az Alkonyat-rajongók – és a Music Television közönsége – most is Robert Pattinson és Kristen Stewart duettjét találnák a legvonzóbbnak. Mi több, az életben is egy párt alkotó fiatalok 2009 után másodszorra is megkapták az MTV legjobb csókért járó díját. Ám az igazán szexis filmkockákat európai filmeknek köszönhetjük: a német Soul Kitchen görög macsóinak, Fatih „Fallal szemben” Akin rendezésében, míg a spanyol Mediterrán finomságok tüzes édes hármasa mindenkin túltett erotikus és kulináris humorban. A legsúlyosabb poénok Robert Rodriguez Machetéjében hasítottak, de Robert Downey Jr. és Zach Galifianakis is kitett magáért a Terhes társaság című őrületes road movie-ban.
Rendezésben Christopher Nolan és John Favreau (Vasember 2.) mellett Tony Scott remekelt az idén. A Száguldó bomba az év legizgalmasabb akciófilmje volt, mely a Los Angeles Times kritikusa szerint méltó nevéhez, hiszen sosem lassít le, viszont bebizonyítja, hogy a régimódi profizmus sosem megy ki a divatból. Nagyot durrant még a Facebook történetét feldolgozó Social Network – Közösségi háló című film is 2010-ben, bár inkább a téma generációkat meghatározó aktualitása, mint sem filmművészeti értékei miatt vonzotta a nagyközönséget. Azért erre sem panaszkodhattunk, egészen jó színészi alakítások – Jesse Eisenbergtől és Andrew Garfieldtől – teszik izgalmassá Aaron Sorkin kitűnően megírt forgatókönyvét – emiatt a Washington Post egyenesen az év legjobb filmjének választotta. Roman Polanski Szellemírója viszont nem csak annak köszönhette sikerét, hogy az évtizedek óta a törvény elől menekülő rendezőt a forgatás végén letartóztatták. A Pierce Brosnan és Ewan McGregor főszereplésével készült politikai thriller műfaja egyik remeke, mely Polanski briliáns vezénylete alatt mindvégig feszültségben tartja a nézőt a Rolling Stone magazin szerint.
Az év karácsonyi szívmelengetője az Északi karácsony című norvég-svéd melodráma, de kitűnő – és moziban sajnos szinte sehol sem látható – alkotás még a Hiteles másolat, melynek női főszerepéért Juliette Binoche tavaly elnyerte a Cannes-i Arany Pálmát is. A férfiak a Marsról, a nők a Vénuszról jöttek intellektuális filmváltozatában a párkapcsolatokat átszövő hatalmi játszmák és gyöngéd érzelmi zsarolások makroműködését figyelhetjük, festői toszkán környezetben. Akárcsak az Ízek, imák, szerelmekben, itt is az olasz életimádat kontrasztja döbbenti rá hőseinket, mennyire távol is van az életük attól, amit még a legszerényebb mércéjükkel elgondolva is maguknak szánnának.
Miután szépen átgondolta az életét, Julia Roberts India, vagyis a forrás, Kakszi Lajos pedig Budapest felé veszi az irányt. Az év magyar filmje vitathatatlanul az Üvegtigris 3. Nem csak a közönséget tette boldoggá Lali, Sanyika, Csoki bácsi, Cingár, Gaben és Róka legújabb kalandja, de még a kritikusok is csak jó reklámot tudtak csinálni ennek a méltán szerethető filmnek, mely minden ízében a miénk. Már azért is, mert újabb csodája annak, hogy lehet miniatűr költségvetésből, mindenre elszánt kis csapattal atomerős filmet gyártani, áldatlan magyar viszonyok között. Bár a nemzetközi filmes szakmát ez aligha hatja meg, mi megszavaznánk Rudolf Péteréknek legalább egy Arany Tigrist.
Az év legviccesebb filmes idézete „Machete nem SMS-ezik.” (Danny Trejo, Machete)
Az év leghosszabb filmes csókja (mely megdöntötte minden idők leghosszabb filmes csókjának rekordját is) 3 perc 6 másodpercig tartott, két nő között, az Elenea Undone című filmben.
Az év legidiótább filmes rekordja: Tusshar Kapoor harmadszor játszott néma szereplőt a Golmaal című indiai film harmadik részében.
Az év legsikeresebb horrorfilmje a Fűrész 3D, mely bekerült a Guinness Rekordok Könyvébe, mint minden idők legsikeresebb horror filmsorozata, maga mögé utasítva olyan klasszikusokat, mint a Péntek 13, a Rémálom az Elm utcában vagy a Texasi láncfűrészes mészárlás.
Az év legrosszabb filmcíme (a USA Today szerint): Winter’s Bone (magyarul A tél csontja, de már várjuk az ötletes fordítást)
Az év legtöbb filmes bakiját a Viharsziget című amerikai thrillerben követték el, 34 hibát számolt össze benne a moviemistakes.com filmes portál.
Az év legdrágább filmje az Aranyhaj és a nagy gubanc volt, melyet 260 millió dollárból készített el a Disney stúdió. A sorban épp ötvenedik egész estés Disney-film ezzel minden idők második legdrágább filmje lett A Karib-tenger kalózai – A világ végén után.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!