Ha Martin Scorsese, az élő filmrendezők talán legnagyobbika Mick Jaggerrel (na, ő minek legyen a legnagyobbika?) társul egy sorozatra, az mindenképpen a legszélesebb érdeklődésre tarthat számot. 1973-ban vagyunk, ez az év, mikor a rendező nagy filmje, az Aljas utcák (zene: Rolling Stones) elkészült, olyan fiatal színészekkel, mint Harvey Keitel és Robert De Niro.
Ekkor már Mick Jagger is ikon, háta mögött már fantasztikus zenei karrierrel, három évvel két filmfőszerep, néggyel az altamonti tragédia után. A sorozat harmadik kreátora Terence Winter, akit a Sopranosból, a Boardwalk Empire című korábbi Scorsese-féle HBO-sorozatból és a Wall Street farkasa forgatókönyvírójaként ismerhetünk. Kor-szakértők tehát.
A manhattani SoHóban a lemezbizniszben érdekelt Richie Finestre (szerepében: Bobby Cannavale) New York Dolls-koncertre érkezik. Született brooklyni, kiadói nagymenő, hippiből lett yuppie. Ráomlik az épület a koncerten, de előtte kiadóját a német Siemens és a holland Philips közös lemezipari multija, a PolyGram vásárolja fel. A Led Zeppelinnel köt üzletet, Mick fia, James Jagger, egy protopunk csapat frontembere a lemezcég újdonságokat hajtó nő alkalmazottjával romantikázik, van gyilkosság is. A Scorsese által rendezett majd’ kétórás első rész ritmusában megvalósul, amit az író Winter mond: „A zene legyen a narratíva része, sőt a narratíva legyen olyan, mint a zene”.
És az egyik szem hol sír, hol nevet, míg a másik néz. Persze jó poptörténeti enciklopédiát nézni, kicsit olyan, mint újraolvasni Tardos Péter „Beat, pop, rock” című korabeli alapvetését. Csak hát egy zenei forradalmat egy lemezkiadó szemszögéből ábrázolni olyan, mintha ezt a hazai folyamat esetében nem mondjuk Zalatnay Cini – a „keleti blokk Janis Joplinja” –, vagy műfajilag továbbmenve: nem a Cpg, nem az URH, hanem Bors Jenő vagy Erdős Péter szemszögéből ábrázolnánk. Olyan ez a film, mint egy rock’n’roll Halloween, és mi lehet kevésbé rock’n’roll, mint egy vasárnap esti tévéműsor?
Az akkori New York egy hanyatló, szegényedő, bűnnel teli város, a punk, a diszkó és a hiphop előszelével. Ettől még a főszereplő gondosan a Beastie Boys és a Nirvana menedzserével, valamint Lenny Kaye-jel, Patti Smith gitárosával készült a szerepre.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!