Aznap éjjel, HBO
Mit tehet egy huszonéves muszlim egyetemista srác New Yorkban, ha arra ébred, hogy az egyéjszakás lány brutálisan összekaszabolva, holtan fekszik mellette, ő pedig nem emlékszik semmire? Ijedtében felkapja a gyilkos fegyvert, és az apjától elkötött taxival egyenesen a rendőrök karjába rohan, akik egy szomszéd bejelentésére válaszolva „véletlenül” visszaviszik a gyilkosság helyszínére, majd be a rendőrőrsre, ahol nyüzsögnek a szemtanúk.
Már az első részben elképesztő feszültséggel és agyeldobós fordulatokkal indul a nyár legizgalmasabb krimisorozata, melyet elsőként a BBC vitt sikerre, mégis az amerikai feldolgozás lehet a híresebb, noha James Gandolfini már nem érhette meg a neki szánt főszerepet. Helyette viszont John Turturro bravúros alakítását élvezhetjük a védőügyvéd szerepében, aki különc külsejével és szokásaival könnyen megtéveszti a nyomozókat is. Mindenki hajlamos őt lebecsülni, csakhogy egy-egy mondatából kiderül, valójában az összes kelléke csupán álca, már a védelmi taktika része. A gyilkossággal gyanúsított fiút játszó Riz Ahmed hatalmas felfedezés, ösztönösen bízik benne és hisz neki a néző, noha még mi sem tudjuk, mi történt „aznap éjjel”, vajon tényleg ártatlan-e, mint ahogy állítja.
Ilyen izgalmas karakterekkel, egy titokzatos és hátborzongató bűnüggyel, minden részletében igényes és maximalista forgatókönyvvel és a megkapó, filmszerű látványvilággal a sorozat azonnal klasszikussá válik, miközben abszolút beletalál az aktuális (nem csak amerikai) társadalmi-politikai kontextusba, olyan érzékeny pontokra tapintva, mint a muszlimokkal, a rendőrséggel és az igazságszolgáltatással szembeni megosztott, jobbára bizalmatlan közhangulat. Ettől csak még árnyaltabb, önmagán is túlmutató a sorozat, mely páratlan finomsággal mutatja be az ember kiszolgáltatottságát a mai világban.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!