„Magyarországnak kell elveszítenie a díjat, hogy bárki más nyerjen” – jósolta már januárban az Indiewire filmes honlap. A Saul fia egyértelmű favoritja a Variety, a The Hollywood Reporter, az AwardsCircuit és a Deadline mellett valamennyi filmes orákulumnak és a bukmékereknek. Csakhogy az idegen nyelvű filmeké a legkiszámíthatatlanabb kategória (sokan meg sem nézik az összes jelöltet). Érdekesség, hogy csupa fiatal rendező filmjét válogatták a legjobb öt közé: Nemes Jeles László mellett még egy elsőfilmes akad, a többieknek is ez legfeljebb a harmadik játékfilmje és első Oscar-jelölése.

  <h1>A kígyó ölelése</h1>-
  <h1>A legjobb külföldi filmnek járó Oscar-díj 2016-os jelöltjei:

- Saul fia:
Újszerű
Radikális
Amatőrszerű
Realista
Holokauszt új perspektívából
Technikai bravúrok
-
A kígyó ölelése
Újszerű
Radikális
Professzionális/Amatőrszerű
Szürrealista
Őslakos civilizációk lerombolása
Nem lineáris időkezelés
-
Mustang
Klasszikus
Tradicionális
Amatőrszerű
Naturalista
Kamaszlázadás, vallási és női emancipáció
Humor, női érzékenység
-
Egy háború
Klasszikus
Tradicionális
Professzionális
Naturalista
Afganisztáni háború, civil áldozatok
Hitelesség, szenvtelenség
-
A sivatagon át
Klasszikus
Tradicionális
Amatőrszerű
Hagyományos elbeszélő
A Közel-Kelet és a nyugati ember viszonya
Őstehetség gyermekszínész főszereplő</h1>-

A kígyó ölelése

- – Kép 1/2


A vetélytársak:

A fekete-fehér, hipnotikus lassúságú kolumbiai A kígyó ölelése a legművészibb és leggrandiózusabb az öt jelöltből. Ciro Guerra két tudós és egy amazonasi törzs találkozásán keresztül nem csupán szembeállítja a két világot, de megtalálja az emberi és spirituális kapcsolódási pontokat. Filmnyelvében és időkezelésében mesteri és újszerű, de az indián őslakos kultúrák előtti főhajtásként és a gyarmatosító felmenők után örökölt bűntudatból is megkaphatja a díjat.

Az év felfedezettjeként Európai filmdíjjal is elismert francia Mustang rendezőnője, Deniz Ergüven, és forgatókönyvírója, Alice Winocour női érzékenységgel és finom humorral mutatja be a vallási szigor és a patriarchális társadalmi rend ellen különböző módon lázadó öt lánytestvér felnőtté válását a mai Törökországban. Látványvilága is letisztult és bensőséges, a női és a muszlim téma azonban csökkentheti támogatottságát.

A dán Egy háború elsősorban afganisztáni háborús témája miatt került reflektorfénybe, mivel a szövetséges katonák civil áldozatokkal szembeni erkölcsi felelősségét boncolja. Markáns és hiteles színészi játékkal, szenvtelen naturalizmussal mutat be egy megrázó problémakört, Tobias Lindholm pedig bátran szóvá teszi mindazt, amit az amerikai filmesek közül is kevesen mernek.

A jordániai A sivatagon át egy beduin kisfiú szemszögéből mutatja be a túlélésért folytatott küzdelmet egy zord, mégis páratlan szépségű vidéken. Az év felfedezettjeként BAFTA-díjas elsőfilmes, Naji Abu Nowar alkotása bár magával ragadó, igazi klasszikus kalandfilm a Közel-Keletről (akárcsak az Arábiai Lawrence), ez veszélyezteti a legkevésbé a magyar sikert.

Saul fia:
Újszerű
Radikális
Amatőrszerű
Realista
Holokauszt új perspektívából
Technikai bravúrok

A kígyó ölelése
Újszerű
Radikális
Professzionális/Amatőrszerű
Szürrealista
Őslakos civilizációk lerombolása
Nem lineáris időkezelés

Mustang
Klasszikus
Tradicionális
Amatőrszerű
Naturalista
Kamaszlázadás, vallási és női emancipáció
Humor, női érzékenység

Egy háború
Klasszikus
Tradicionális
Professzionális
Naturalista
Afganisztáni háború, civil áldozatok
Hitelesség, szenvtelenség

A sivatagon át
Klasszikus
Tradicionális
Amatőrszerű
Hagyományos elbeszélő
A Közel-Kelet és a nyugati ember viszonya
Őstehetség gyermekszínész főszereplő

Címkék: Oscar-díj, Saul fia

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!