Változnak az idők a Frankfurti Könyvvásáron. Már a virsli sem a régi, ha nem állnak tömött sorokban érte – ahogy megszoktuk. És a pavilonokban mintha nem szakadnának ránk a könyvek. Sőt! Elszaporodtak a könyveknek látszó tárgyak: focilabdába rejtett futballtörténet, saláta formájú szakácskönyv, piros lakktáskába zárt divattörténet, és a szivar illatát és formáját idéző „nemkönyv”.
Jóllehet, a világ legjelentősebb könyvvásárának nagysága kétségbevonhatatlan, de nem lehet nem észrevenni a hangsúlyok eltolódását. Mi változott? Nincs igazi nagy „durranás”, nincsenek új arcok a legnagyobb kiadók plakátjain sem, és a kiadói polcokon is mintha a régi borítók köszönnének vissza. Az életmóddal foglalkozó kiadványok és a szakácskönyvek áradata nem lanyhul. És egyre többen koncentrálnak arra, hogy a gyerekek megszeressék az olvasást. Mindezt megtámogatják a digitalizáció minden csodájával . És mi lesz velük felnőtt korukban? Fognak-e és mit fognak olvasni? A jövő titka.
Csak reménykedhetünk, hogy a könyveknek nem feltétlenül a minél extrémebb külseje lesz a legfőbb csábereje, hanem a tartalom is újra színesedik. És az irodalmat nem éri el az a trend, amelyet az elegáns frankfurti bevásárlóutcán átszaladva lát az ember a kirakatokban. Minden fekete és fehér. Az összhatás szürke.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!