Amerikában rég felismerték, hogy a tévéfilm és a sorozat nemcsak olcsóbb, de több nézőhöz is eljut, mint a legdrágább játékfilm. Moziba egyre kevesebben járnak, hiszen a modern lapos tévék és házimozi rendszerek már egy átlagos vetítőteremhez hasonló élményt nyújtanak.

 
Kevin Spacey nyugodtan hátradőlhet, tv-filmes karrierjét is díjazták (Fotó: Profimedia-Red Dot)

A nagyobb alkotói szabadság miatt mind több kitűnő filmes pártol át a megújulást kereső tévés médiumhoz. Az új forgalmazási szisztémákkal kísérletező, a médiafogyasztási szokásokat is forradalmasító online tévécsatornák megjelenése pedig hosszú távon már súlyos vereséget mérhet az egykor legendás, mára viszont a profitkényszerbe belemerevedett hollywoodi stúdióóriásokra.

Noha nem példa nélküli, hogy neves filmrendezők kalandoznak a tévés világban – David Lynchről sokaknak elsőre a Twin Peaks jut eszébe, Martin Scorsese a Gengszterkorzó indulásakor „segített be”, Hitchcock is hét éven át készítette az Alfred Hitchcock bemutatja tévésorozatot, Európából pedig említhetjük Rainer Werner Fassbinder Berlin Alexanderplatz című kultsorozatát –, az idei Emmy- mezőnyt végignézve feltűnik, hogy soha ennyi filmes nem dolgozott még az amerikai tévéknek.

Steven Soderbergh, a Traffic Oscardíjas, és a Szex, hazugság, videó Arany Pálma-díjas rendezője még sokakat meglepett, mikor az idén bejelentette, felhagy a filmezéssel, mert elege lett a kiskirálykodó stúdiófőnökökből, és az izgalmas felkéréseket a kellő költségvetéssel együtt megkapja a tévécsatornáktól is. Első tévéfilmje, az HBO-nak készített Túl a csillogáson 11 Emmyt söpört be.

Ígéretes filmes karrierjét cserélte televíziósra a Harcosok klubja, a Hetedik és a Social Network – A közösségi háló alkotója, David Fincher is, akit az idén a legjobb sorozatrendezőnek járó Emmyvel is kitüntettek. Első tévésorozata, a filmes mércével is figyelemre méltó, 60 millió dolláros bevételt hozó House of Cards rá - adásul történelmet írt: ez az első olyan széria, amelyet nem tévécsatornán, hanem a Netflix nevű internetes videotékában, és nem is hétről hétre, epizódonként mutattak be, hanem bárki egy csomagban letöltheti az első évadot. A kétszeres Oscar-díjas Kevin Spacey és Robin Wright főszereplésével készülő, remekbe szabott politikai sorozat azt is jól példázza, hogy a tévé a szupersztárok egy képkockára jutó arányát tekintve is beérte Hollywoodot.

Míg korábban az Álomgyár csábította át a tévésorozatokban feltűnt, tehetséges kezdő színészeket (Bruce Willisnek például a Simlis és a szende, Jennifer Anistonnak a Jóbarátok volt az ugródeszka), ma már a tévé „fölözi le” a hollywoodi elitet. Két film között sorozatot forgat Alec Baldwin (A stúdió), Jeff Daniels (Híradósok), Vera Farmiga (Bates Motel), Jessica Lange (Amerikai Horror Story), Claire Danes (Homeland – A belső ellenség) és Sigourney Weaver is (Political Animals). Bár az epizódonkénti 2-3 százezer dolláros gázsi aprópénz egy több milliós filmszerződéshez képest, a színészek számára is vonzó a tévés szereplés, hiszen egy népszerű sorozatban többet megmutathatnak tehetségükből, mint egy-egy rövidke snittben.

A filmekkel ellentétben a tévében lehetőség van hosszabb történetek elmesélésére, egyben a komolyabb karakterfejlődésre is, gondoljunk arra, mennyit változott a szemünkben Dr. House a nyolc évad alatt. A tévé bensőségesebb közeg, és minél gyakrabban látjuk a színészeket szerepükben, annál jobban kötődünk hozzájuk, míg végül már-már családtagnak számítanak. A tévés időszámítás még közelebb is áll a hétköznapi időérzékünkhöz, hiszen egy gyilkossági ügyet aligha lehet másfél óra alatt felgöngyölíteni, ellenben egy hónapokon átívelő, egész évados nyomozás már hitelesebb. A sorozatoknak emellett komoly rajongói tábora épülhet ki, akik önként és lelkesen népszerűsítik kedvencüket, amit egy mozifilm költséges marketinggel is nehezebben valósít meg.

Míg Hollywood ontja a folytatásokat, egyre inkább márkákat építve az új, eredeti ötletek felkarolása helyett, ráadásul a „blockbuster”, azaz a kasszasikernek szánt filmeket a nagyobb eladhatóság érdekében műfajilag és tartalmilag is egyre jobban leegyszerűsítik, a tévében jóval nyitottabbak az újdonságra. Egy sorozatnak akár minden egyes epizódja más hatást kelthet, jó példa erre az idén a legjobb drámai sorozatnak választott, ám az ötödik évad után elbúcsúztatott Totál szívás, melynek egyik részén könnyesen nevettünk, a másikon borzongtunk, mivel folyamatos érzelmi hullámvasúton tartotta a nézőket.

A nagy amerikai tévécsatornák nagyjából a költségvetésük 70 százalékát költik új sorozatok fejlesztésére, és évi 20-25 „pilot”, azaz teszt-epizódot rendelnek be, melyekből 5-6 kerül végül adásba (részenként kb. 2 millió dollárért). Noha ezekből is csak egy-kettő éri meg a második évadot, az óriási kereslet csak még jobban motiválja a gyártásukat, hiszen éhesen kapkod utánuk a világ valamennyi, elsősorban az amerikai piacról táplálkozó tévécsatornája is.

A magyar tévéfilmsorozatok közül egyelőre a jelenleg 2. évadnál tartó Társas játék, valamint a jövő év végén folytatódó Terápia a legsikeresebbek, gyártójuk, a magyar HBO nem árulja el, hány új előfizetőt hoztak a kábelcsatornának. A köztévében a Tűzvonalban volt az első olyan sorozat, amely inkább amerikai, mint magyar dramaturgiával készült, és igazi rajongótábora lett. A szintén Fonyódi Tibor vezető író által készített, Hacktionnek nem sikerült megismételnie a sikert, ennek ellenére nemrég a 6. évadot is berendelték belőle az M1-re. Kálomista Gábor a producere az M1 szituációs komédia-sorozatának, a MunkaÜgyek IrReality Show-nak is. Az első évadban epizódonként csupán 9 millió forintból készülő sorozat növekvő népszerűségét elsősorban a dumaszínházas Hadházi László, Litkai Gergely és Kovács András Péter pompás, szatirikus humorának, valamint Molnár Piroska, Mucsi Zoltán, Elek Ferenc, Murányi Tünde remek játékának köszönheti.

És íme, a legújabb magyar tévéfilmsorozat: a 4500. csapóval október 20-án befejeződött a Rudolf Péter rendezte Kossuthkifli forgatása, a hatrészes road movie-t várhatóan jövő ősszel láthatjuk a Magyar Televízióban. Az 1849-es szabadságharc idején játszódó történet alapját Fehér Béla regénye adja. A felvételek 107 helyszínen készültek, több mint száz színész közreműködésével. A hatszor 52 perces történelmi alapú sorozat elengedhetetlen kelléke egy zöld delizsánsz (postakocsi) és a Pozsonyból Debrecenbe tartó csomag, benne a Kossuthkiflivel. A főbb szerepeket Nagy-Kálózy Eszter, Trokán Nóra, Haumann Péter, Reviczky Gábor, Kálloy Molnár Péter játssza. Feltűnik majd Törőcsik Mari, Básti Juli, Szabó Győző, Lukáts Andor, Balikó Tamás, Méhes László, Scherer Péter és Szarvas József is. A széria költségvetése több mint 740 millió forint, ebből 480 milliót az MTVA finanszírozott, a kormány 100 millióval támogatta a projektet. (K. V.)

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!