Rossz irányban befolyásolja gondolkodásunkat a Google keresőprogram „autocomplete” elnevezésű funkciója – állítja Tom Chatfield brit szakértő.

 
Fotó: Profimedia-Red Dot

Az autosearch segítségével a Google egyetlen kereső kifejezés begépelése után lehetséges válaszokat kínál fel nekünk. Gyakorlatilag megpróbálja kitalálni, hogy mire is akarunk rákeresni. Ám a felkínált lehetőségek meglehetősen szexisták, melyre az ENSZ nőügyi szervezete is felfigyelt. Angol és magyar nyelven is meglepően kirekesztő találatokat ajánl fel a program, ha keresőszavunk a nő. Angolul „a nőknek nem kellene szavazójog”, „a nőknek nem szabadna dolgozniuk” mondatokat, magyarul pedig „a nőnek a konyhában a helye” avíttas felütést kapjuk eredményként. Ha a férfi szót írjuk be, a következőket dobja ki a rendszer: „Egy férfinak három nőt kell szeretnie”, „Egy férfinak két dolgot kell tövig nyomnia”. Az automata keresési eredményeket a Google a naponta több milliárdra tehető keresés kulcsszavainak felhasználásával alakítja ki. Az ENSZ Women tiltakozásképpen több olyan plakátot is kiadott, melyen a nők száját a Google autosearch sávjából előbukó szexista mondatok takarják.

Az ENSZ-kampány szerint azért megrettentők az automata keresőprogram eredményei, mert ezek a találatok a gondolatainkba, értékrendünkbe adnak pillanatnyi betekintést. A keresési eredményekkel tehát azt látjuk, amit egy-egy kifejezés kapcsán „mindenki más” gondol. A magyar közéleti személyiségek nevének begépelésével a többségükre a „zsidó” és „meleg” kifejezéseket adja ki, egészen döbbenetet keltő, hogy ezek szerint mennyi ember számára lehet ez érdekes információ. A szakértők szerint a legjobb, amit tehetünk, hogy kikapcsoljuk a funkciót. Erre a fentiek mellett jó okot ad az is, hogy a keresőprogram kellő öniróniával értékeli saját magát. A „Google autosearch” kifejezést beütve az „idegesítő” és „röhejes” kiegészítéseket kapjuk.

Címkék: életmód, internet

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!