Ha van apró a zsebünkben, beleszórjuk a lépcső tetején üldögélő idős néni műanyag poharába. Ha elénk penderül valaki újsággal a kezében, automatikusan nyúlunk a zsebünkbe. De akkor már a gyanakodni kezdünk kicsit, ha valaki arra szólít fel bennünket, hogy ilyen-olyan alapítványoknak adakozzunk.

 
Érkezik az adomány (Kállai Márton felvétele)

A gyanakvás időnként jogos, máskor egyáltalán nem. Mert hova megy a pénz? Egy részét biztos, hogy a szervezetek működési költsége, például az adminisztráció, vagy hasonló kiadások viszik el. Mi viszont – jogosan – azt szeretnénk, ha minden forintunk jó helyre kerülne, azokhoz, akik rászorulnak. Most viszont már mindenkinek – magánszemélyeknek és cégeknek is – lesz lehetősége arra, hogy biztos legyen ebben. Az eljárás egyszerű, csak ki kellett végre találni.

Helfy Mihály Amerikából érkezett haza. Még a szüleivel költözött a tengeren túlra, negyed századot élt kint. Marketinges szakemberként tevékenykedett, mielőtt – főként családi okokból – hazaköltözött. A munka persze itthon is megtalálta, mostanában viszont ennél sokkal nagyobb fába vágta a fejszéjét. Kezdeményezésére létrejött tavaly szeptemberben a Magyar Termék Alap, amelynek célja, hogy a rászorulókat a lehető leghatékonyabb módon segítse.

Mihály elmondása szerint ők összekötőkapocsként jelennek meg, a felmerülő igényeket próbálják meg a lehető legésszerűbb módon kielégíteni, járulékos költségek nélkül. Az első kérdés mindig az: mi a probléma? Tisztítószer kell a hajléktalanellátóknak? Sebfertőtlenítő az idősek otthonába? Takaró vagy pulóver a hideg időszakban? A rendszer egyszerű. Mihályék megkeresik a patinás magyar cégeket és együttműködést ajánlanak nekik. Termékeiket a Magyar Termék Alap számára magánszemélyek által befizetett adományokból önköltségi áron vásárolják meg, illetve ha a cégek is szeretnének részt venni a jótékonykodásban, akkor maguk is felajánlhatják azokat adományként. Fél év alatt csaknem tíz hazai vállalat csatlakozott már a kezdeményezéshez – köztük például Caola vagy az Everclear –, de továbbiakkal is tárgyalnak. A segélyszolgálatok munkatársai pedig felmérik, hogy hol, kinek, mire van szüksége. Márkus Szilárd, a Golgota Hajléktalan Szolgálat vezetője elmondta: többször előfordult már, hogy olyan mennyiségű adományt kaptak, amivel ők maguk nem tudtak mit kezdeni. Ilyenkor körbetelefonálnak a hozzájuk hasonló intézményekbe, és érdeklődnek: kinek van szüksége, mondjuk meleg takarókra. „Mindenhol elkél a segítség. Mi csak tovább adjuk azt, ami nálunk nem fogyna el, így egy-egy adomány több helyre is eljut” – magyarázza.

Hogy miként néz ki ez a gyakorlatban, azt egy belvárosi idősek otthonában néztük meg. Az intézmény igazgatója, Bartha Zsolt napi szinten tartja a kapcsolatot a segélyszolgálatokkal, így bármilyen igény felmerül, együtt próbálnak megoldást találni. Azon a szerdai napon, amikor ellátogatunk hozzá, három másik idősek otthonából érkeznek kollégák: két nővér és egy külvárosi idősotthon vezetője. Azért jöttek, mert szállítmány érkezett: olyan sebfertőtlenítő, amely a felfekvéses betegek kezelését segíti. A terméket gyártó cég képviselője be is mutatja a nővéreknek a szer használatát. Az adomány pedig nagy – így mindenkinek jut belőle.

Mihály fáradhatatlan energiával töpreng, szervez, magyaráz. „Az a célom, hogy az emberek gondolkodása változzon meg kicsit. Miért ne segíthetnénk egymáson? Főleg, ha ilyen egyszerű módon is megtehetjük” – magyaráz lelkesen, mielőtt visszamegy pakolni a raktárba az adományokat. Megérkezett ugyanis egy másik szállítmány is. Tusfürdő, kézmosó, hintőpor, rovarirtó, mosószer, borotvahab, tűzhelytisztító is van a csomagban kartonszámra. Olyan termékek, amelyeknek kézzel fogható, szemmel látható lesz a haszna.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!