A híres autógyárak nevei legtöbbször az alapító családi nevét őrzik, de gyakoriak a rövidítések is. Az Alfa például mozaikszó: Anonima Lombardia Fabrica Automobili.

Itt már a névadók is gondoltak a többletjelentésre, hiszen a görög ábécé első betűje a kezdetekre, az alappontra, az elsőségre utal. Audi: ha megkérdezném, van-e köze az audióberendezés szónak az Audi márkanévhez, bizonyára sokan azt válaszolnák, hogy semmi. Pedig ugyanannak a latin igének a különböző alakjairól van szó. Audio, audire, audivi, auditum – így tanultuk még latinul a négy legfontosabb alakját a hallgat igének. Az audi imperativus, vagyis annyit tesz: hallgass, hallgasd. Audi verba mea – hallgasd meg a szavaimat! David Dunbar Buick nem csupán belső égésű motorokat alkotott, hanem zománcozott kádakat is készített. A csempeiparba is belekóstolt, de nem egy fürdőszoba, hanem az általa épített autó őrzi a nevét a mai napig. Ettore Bugatti milánói tervező 1909-ben saját vállalatot alapított Molsheim városában. Gyors autókat készített, kis szériában. Louis Chevrolet francia anyanyelvű svájci autóversenyző volt. Ezért ejtik a kocsi nevét franciásan „sevrolé”-nek. A svájci kereszt a mai napig ott van a logóban. Walter Percy Chrysler vasúti mérnöknek tanult. Megvett egy kisebb autógyárat, majd elnevezte saját magáról. André Citroën 24 évesen alapította meg részvénytársaságát. A párizsi fiatalember amerikai mintára átalakította cégét, nem sokkal az első világháború után, és létrehozta a híres autógyárat. Daewoo: koreai nyelven azt jelenti, hogy a végtelen univerzum. Ferrari: 1929-ben Enzo Ferrari hozta létre a céget, az olaszországi Mode nában. A cél az volt, hogy jól szerepeljenek a versenyzőik az autóversenyeken, és így tegyenek szert reklámbevételekre. A második világháború idején lebombázták a gyárat, de hamar újjá építették. 1947-ben készült el az első „utcai” árusításra szánt modell.

(folytatjuk)

Címkék: vb

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!