Nagy visszatérések és jelentős jubileumok éve volt az idei a moziverzumban.
Századik születésnapját ünnepelte a Paramount és a Universal stúdió, minden idők legsikeresebb filmes szuperkémje, James Bond pedig az ötvenediket. Miközben a honi filmgyártás lassan kivérzik Vajna kormánybiztos irányítása alatt, a szakma nemzetközi elitje megbecsülte művészeinket: Fliegauf Bence Csak a szél című filmjét Berlinben Ezüst Medvével (a zsűri nagydíjával) jutalmazták és számos más nemzetközi elismerést söpörhetett be, Till Attila Csicska című rövidfilmje is sikert aratott Krakkótól Sanghajig, Cserhalmi Sára játékfilmje, a Drága besúgott barátaim pedig a Varsói Filmfesztivál legjobb első filmje lett.
Az év filmje – a brit Time magazin, a The Hollywood Reporter és a Los Angeles Times szerint – Michael Haneke Arany Pálma-díjas alkotása, a 80-as házaspár élete utolsó napjait zavarba ejtő őszinteséggel bemutató Szerelem című dráma volt. Az Oscar-gálán kisebb meglepetésre mindent vitt egy fekete-fehér francia némafilm, a The Artist – A némafilmes. Harminc év után Meryl Streep újra szobrocskát kapott: a Vaslady megformálásáért harmadik Oscarját vihette haza, míg Woody Allen a negyediket, ezúttal az Éjfélkor Párizsban forgatókönyvéért. Furcsa pillanatokban sem volt hiány: Angelina Jolie vörös szőnyegen villantott jobb lábáról viccek tömege született, cápák támadtak meg egy szupermarketet egy ausztrál horrorfilmben, az Iron sky című finn sci-fi vígjátékból pedig kiderült, hogy a nácik a Holdon készülnek az emberiség leigázására.
Cannes-ban állva tapsolták Jacques Audiard legújabb munkáját: a Rozsda és csont – az Oscar-díjas Marion Cotillard és a belga felfedezett, Matthias Schoenaertz (Bikanyak) megrázó alakításában –, a lábát elvesztő tengerbiológusnő és a pusztakézi harcos szerelméről az év egyik legszebb romantikus története. A legjobb forgatókönyvért Cristian Mungiu és a legkiemelkedőbb színészi játékért A dombokon túl című román dráma két női főszereplője kapott Arany Pálmát. Ámde kikosarazták Wes Andersont (A holdfény királyság), David Cronenberget (Cosmopolis), a japán nyelvű filmet rendező iráni Abbas Kiarostamit (Like someone in love) és csak versenyen kívül mutatták be Bernardo Bertolucci Én és te című új filmjét.
A francia Riviérát az idén is megszállta Hollywood, itt mutatták be a Madagaszkár 3-at, mely a Jégkorszak 4-gyel, a Kalózok! – A kétballábas banda című angol gyurmafilmmel és az új Disney-„hercegnővel”, Meridával vetekedett a kiskorú nézők figyelméért. Végül a Jégkorszak 4 győzött, nem csak a legsikeresebb animáció, de az év negyedik legnézettebb filmje volt. Már a legkorszerűbb technikával került a mozikba, de számos klasszikust is leporoltak az idén: megjelent a Titanic és a Némó nyomában 3D és Imax változata is.
A díjátadók izgalmának lecsengése után, májusban a Bosszúállók című fantasy-akciófilm minden idők legnagyobb első hétvégés bevételét érte el 200 millió dollárral. Hasonlóan nagyot tarolt – a coloradói bemutatón történt tömegmészárlás ellenére – az új Batman-film, mellyel Christopher Nolan lezárta A sötét lovag-trilógiáját. A harmadik Bond-filmjét elkészítő Daniel Craig ellenben most lendült formába, már aláírt három újabb részre is, mi után a jubileumi 007 – Skyfallt imádta a közönség, bár korántsem annyira, mint a 2004-es Casino Royale-t. Bond-lázban égett már a londoni olimpia is, melynek nyitóünnepségén helikopterből „ugrott ki” Bond és II. Erzsébet királynő, minden idők leghatásosabb filmelőzetesét bemutatva.
A nagy visszatérők közt volt Sherlock Holmes, Torrente, a Pókember, a Sötét zsaruk, Quentin Tarantino, a Feláldozhatók korosodó, ámde rendíthetetlen akcióhősökből álló társulata, valamint Jason Bourne, holott személyesen fel sem tűnt a nevét viselő negyedik filmben. Jó volt újra látni Sophie Marceau-t A boldogság nem jár egyedül, és Jean Renót az Én, a séf című francia komédiákban. Sokat nevethettünk az Hasta la vista! belga road movie-n és a Míg a világvége el nem választ amerikai vígjátékokon,– utóbbiért Steve Carell és Keira Knightley kiérdemelné az év legkülönösebb filmes szerelmespárja címet. Izgulhattunk Ryan Gosling üdvösségéért A hatalom árnyékában című politikai thrillerben, a Never Sorry című dokumentumfilmből pedig megismerhettünk Aj Vej-vejt, a csodabogár kortárs művészt és küzdelmét a demokráciáért a kínai kormánnyal szemben.
Woody Allen Barcelona és Párizs után az idén Rómában készített vígjátékot (Rómának szeretettel), egyszer talán eljut Budapestre is. Thaiföldön játszódó spanyol drámában tűnt fel Ewan McGregor (A lehetetlen), és olaszországi esküvőről szóló dán komédiában Pierce Brosnan (Csak a szerelem számít). George Clooney hawaii földbirtokost alakított az Utódokban, Sacha Baron Cohen pedig jobban játszott A lelelményes Hugó című kalandfilmben és a Nyomorultakban, mint A diktátorban.
A fiatalabb közönség örömére bemutatták végre az Alkonyat – Hajnalhasadás második, befejező részét, mely pluszreklámot is kapott azzal, hogy a filmben és az életben is egy párt alkotó Robert Pattinson és Kristin Stewar t szakítottak, majd kibékültek. Pattinson bizonyította, hogy nem csak dögös vámpírt tud játszani, hanem akár dögös tőzsdecápát is (David Cronenberg Cosmopolis című drámájában), és ő büszkélkedhet az idei legtöbb szexjelenettel is egy filmen belül: a részben Budapesten forgatott Bel Amiban ágyba vitte a ’80-as, ’90-es évek legkívánatosabb színésznőit Kristin Scott Thomastól Uma Thurmanig.
A Maupassant-műből készült kosztümös film mellett remek regényfeldolgozásokat láthattuk az idén, úgymint A tetovált lányt Daniel Craig főszereplésével, valamint a héten bemutatott, Victor Hugo műve alapján készült Nyomorultak musicalfilmet, melyben még Russel Crowe is dalra fakadt. Az ausztrál nehézfiú meglepően jól énekel, bár az igazi bravúrt az Arany Glóbuszra is jelölt – és a haját a szerep kedvéért rövidre vágató – Anne Hathaway vitte véghez, Hugh Jackman pedig Jean Valjean szerepében nem hazudtolta meg musicalszínészi múltját.
Az egyik legjobban várt film a Tolkien-regényből készült A hobbit – Váratlan utazás volt, melyben Peter Jackson rendező folytatta A Gyűrűk Ura-trilógiából már ismerős hangulatú mesemondást, ám technikai újítása, és az emiatt „túl tökéletes” látvány a rajongókat is megosztotta. Jackson mentora, James Cameron sci-fije, a Prometheus pedig már inkább költségvetésében volt jelentős alkotás. A legsikeresebb adaptációk közt tartják számon Az éhezők viadala apokaliptikus sci-fit és a Pi élete című kalandfilmet – a rendező Ang Lee-t máris Oscar-esélyesként rebesgetik. Nála azonban „nagyobb halak” is pályáznak a szoborra: bár a magyar közönség csak jövőre ismerheti meg ezeket, Kathryn Bigelow Bin Laden levadászásáról szóló akciófilmje, a Zero Dark Thirty a külföldi kritikusok jóslata szerint Steven Spielberg Lincoln című életrajzi drámájával versenyez majd a legrangosabb díjakért. Beleszólhat a párharcba a Teheránból túszokat mentő Ben Affleck is (Az Argo-akció) és újra a figyelem központjába kerülhet az iskolai fegyveres ámokfutó és édesanyja kapcsolatáról forgatott megrázó angol dráma, a Beszélnünk kell Kevinről, Tilda Swinton Európai filmdíjas alakításában.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!