Rendhagyó és hagyományteremtő kezdeményezés – Budapest-központú, ugyanakkor mégis decentralizált kortárs képzőművészeti biennále veszi kezdetét április 24-én, s egészen május végéig ad lehetőséget megismerni a legújabb művészgenerációt magyar városokban és külföldi helyszíneken. A független törekvés kommunikációs stábjából Nagy Gergelyt kérdeztük.

 
Nagy Gergely - Fotó: Hajdú András

– Mi az OFF-Biennálé Budapest célja?

– A friss, progresszív magyar művészet láthatóvá, érthetővé és vonzóvá tétele. Nem mellesleg egy valóban független magyar művészeti szcéna megteremtése – az OFF ennek a tesztüzeme.

– Miben különbözik ez a biennále minden más művészeti rendezvénytől?

– Először is nincs központi, kurátori kiállítása, „vezérgondolata”, hanem önálló események, projektek hálózatáról van szó, amelyet az OFF „márkanév” fog össze: legalább száz esemény ötven helyszínen. Lényeges az is, hogy fillérekből áll össze, a szervezők és közreműködők önkéntes munkájában, sőt közpénzt sem vesz igénybe. Ez utóbbi már a céljaival is összefügg: meg kell nézni, mire megyünk az állam nélkül.

– A Norvég Civil Alap támogatása a függetlenséget biztosítja?

– Nem tudom, létezik-e tökéletes függetlenség. De azt igen, hogy léteznek egyenrangú partnerségek. A Norvég Civil Alap nem az OFF-ot mint produkciót, hanem az OFF mögött meghúzódó civil célokat támogatta. Ugyanis a színfalak mögött új típusú együttműködéseket kellett felépíteni. Meg kellett tanulni az önszerveződés, a művészeti színtér szereplőit, közös érdekek alapján megmozgató, együttes munkamódszereit. Tulajdonképpen civil szférát kellett építeni. Abból a pénzből kiállításokra nem költhet az OFF.

– Melyek azok a programok, amelyeken ön biztos részt vesz?

– Soroljam? A Société Réaliste csoport összerak egy zeneművet az ENSZ-tagállamok himnuszából; gasztro-design mesterkurzus lesz Eat art címmel; Dan Perjovschi városi kirakatokat rajzol tele. Műtermi kiállítás lesz a cenzúra hazai történetéről, egy üres magánlakásban pedig performansz az elvándorlásról.
A Bookmarks a neoavantgarde kortárs párhuzamait tárja fel; a Casting History című nemzetközi kiállítás a történelmi emlékezettel foglalkozik. Az Urbanity köztéri beavatkozásokat valósít meg Budapesten; Király András a kulturális politikára reflektáló plakátjait mutatja be; a Kitchen Budapest pedig közösségi technológiai fejlesztéseket… Ha további tucatot emelnék is ki, akkor is igazságtalan volnék a többivel szemben.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!