A kortárs finn képzőművészet egyik legismertebb és Európa-szerte elismert festőművésze, Viggo Wallensköld mintegy ötven képéből nyílt kiállítás Ladies (Hölgyek) címen a budapesti Barabás Villában a Hejsan Budapest! (Hello Budapest!) című, svédajkú finneket bemutató rendezvénysorozat eseményeként.
Az 1969-ben született alkotó bizarr, amputált, magányos alakjairól vált ismertté, kiknek neme (a kiállítás címével ellentmondásba keveredve) gyakran nem egyértelmű.
Festményein a kanonizált szépségideáltól különböző személyeket ábrázol, az átlagostól eltérő testek ábrázolásával megkérdőjelezve a normalitással kapcsolatos előítéleteinket. Barátságos, meghitt hangulatot árasztanak a pasztell színek, az emberi alakokat övező közeg – horizontálisan megjelenített hosszú, keskeny tájkép – azonban gyakran sivár: nyílt terep, ipari park, vonat vagy buszpályaudvar. A furcsa összhatást tovább erősítik a néhol görög torzóként ábrázolt, máskor nemi identitását tekintve beazonosíthatatlan, torz vagy épp csonkolt alakok.
A festményeken Wallensköld a teljes testet ábrázolja, frontálisan – vagy épp annak hiányát, különleges egyéniséget adva ezzel minden egyes, a maga korlátozott világában megjelenített nő-férfi alaknak.
Bizarrsága ellenére Wallensköld a hagyományokat tiszteletben tartó kortárs művész, művei a mai identitáspolitikához és képzőművészeti kánonhoz fűzött megjegyzésként is értelmezhetők.
Festményei – ahogy azt a művész maga megfogalmazta – a képzelet és az intuíció szüleményei, flashek egy másik realitásból, melyek azonban visszautalásokat is tartalmaznak saját valós tapasztalataira is. Képein a konfliktus és a béke egyszerre van jelen, s a figurák bár magányosak, mégis bizonyos értelemben kiegyensúlyozottak és boldogok, mely biztos alapul szolgál a nézővel kötött szoros, baráti viszonynak.
- A kiállítás november 29-ig megtekinthető
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!