Az ég még akkor sem fog leszakadni, ha Skyfallnak (Égszakadásnak) keresztelték a 007-es ügynök legújabb kalandját, mellyel a James Bond-sorozat 50. születésnapját ünnepli. Ez az első Bond-film, amely nem kötődik egyik Ian Fleming-regényhez sem, csak szellemében és elemeiben csatol vissza a „Bond-jelenséghez”. A máskülönben intim filmdrámáiról ismert Sam Mendes rendezővel beszélgettünk.
– Felmerült önben, hogy „miért pont engem, a művészfilmest”?
– Nem, mert tízéves korom óta Bond-rajongó vagyok. És szerintem eljött az idő, hogy egy ekkora sorozat végre beengedjen valamit a mából a Bond-filmek álomvilágába. Daniel Craig a megmondhatója, hogy az első hetekben rengeteget tapogatóztam a sötétében – aztán kiviláglott. Mert James Bond attól izgalmas a nézőknek, hogy nyitott. Vele is és azokkal, akik körülveszik, bármi megtörténhet. És minél jobban elengedi az ember a fantáziáját, annál jobban tágulnak a lehetőségek. Bár ez a film nem egy Fleming-regény feldolgozása, mégis ott van az író szelleme és öröksége, vagyis a Skyfall egyenesági folytatása annak, amit 1962-ben először mozgóképre vittek
– Nem rossz munka ez, ha másért nem, hát azért, mert a forgatása kapcsán körbeutazta a világot.
– Mekkora büntetésnek számíthat, hogy olyan helyekre is eljutottam, ahol eddig még nem jártam? Voltunk Indiában, Dél-Afrikában, felfedeztem egy csomó mindent, amiről eddig nem is tudtam, de végül két kulcshelyszínt választottunk, az egyik Isztambul, a másik a Földközi-tenger partja. Egy keveset forgattunk Sanghajban és Makaón is. Ebből a filmből ki fog derülni, hány csodálatos felfedezetlen sarka van még a világnak. A másik, ami ennek a filmnek, ha úgy tetszik, a szívverését szabályozza, az a két nő, mert ők hoznak színt, humort és szexepilt a filmbe.
– Befolyásolta-e a Skyfall elkészülését, hogy közben a gyártóját, az MGM-et pénzügyi nehézségek miatt felvásárolta egyik másik stúdió?
– Amennyire sajnálatos az, ami az MGM-mel történt, annyira hasznos is volt, mert ugyan lelassította az előkészületeket, de időt adott ahhoz, hogy még alaposabban kidolgozzuk a forgatókönyvet. Meggyőződésem, hogy ez nagyon sokat használt a filmnek. A jó film titka ugyanis a jó forgatókönyv.
– Mint megátalkodott Bond-rajongót kérdezem: Daniel Craig, az igazi 007-es?
– Egyáltalán nem akarom csorbítani Pierce Brosnan erényeit, azt meg végképp nem akarom mondani, hogy nem volt ideális a maga korában, de ez a sorozat megérett a változtatásra, szükség volt egy hús-vér James Bondra. Daniel új életre keltette a sorozatot, én tudom, hogy mennyi edzés, mennyi munka, mennyi izzadság van benne, hogy így nézzen ki és így teljesítsen. Szinte minden jelenetben ott van. És legtöbbször tiltakozik, hogy nem kell kaszkadőr. Szóval, igen, ő az.
- Mennyire határolja be az alkotói szabadságot Fleming szelleme és a nézők várakozása?
– A Bond-szabályokat a közönség legalább olyan jól ismeri, mint én. Az első aranyszabály, hogy ez a fickó magányos farkas, aki soha nem volt és nem lesz képes együttműködni senkivel, és az egyetlen autoritás, amit elismer, az M, a titkos szolgálat főnöke. Oké, az éjszakában bármi megtörténhet, de ahogy feljön a nap, Bond megint magányos farkas… Méterekkel lebeg a föld színe fölött, és talán emiatt nem kezdte ki az idő – emiatt fogyasztható a nézőknek ma is. Van benne valami, ami nem köthető sem a tegnaphoz, sem a mához, sem a holnaphoz, és ez adta meg nekem azt a szabad kezet, hogy egy kicsit eljátsszak a hatvanas évek Bondjával is, mert ott vannak a gyökerei. Az immár ötvenéves Bondot képzelje le klasszikus eleganciájával és stílusával, de egy ízig-vérig mai fickó személetével.
Névjegy:
SAM MENDES brit film- és színházi rendező, producer 1965-ben született. Pályáját színházi rendezőként kezdte, olyan sztárokkal dolgozott együtt, mint az Oscar-díjas Judi Dench és Ralph Fiennes, rendezett a londoni Old Vicben, a Young Vicben, a Királyi Shakespeare Társaságnál, és a Nemzeti Színházban is. Itt figyelt fel rá Steven Spielberg. Nevét az 1999-ben forgatott Amerikai szépség után jegyezte meg a közönség, 2000-ben Oscar-díjjal tüntették ki a rendezőt, ugyanebben az évben a Golden Globe-ot is megkapta. Már következő filmjének, a 2002-es A kárhozat útjának is ő maga volt a producere, majd később a Szabadság útjai, és a Továbbállók című filmeknél is magára vállalta ezt a feladatot. Mendes korábban leginkább drámai hangvételű filmeket forgatott, most először próbálta ki magát az akciófilmek világában. Viszont a legújabb Bond-filmben ismét együtt dolgozhatott régi kedvenceivel, hiszen mind Judi Dench, mind Ralph Fiennes szerepet kapott a Skyfallban.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!