Nem volt túl vidám év a tavalyi – összességében nagyjából ezt mondhatjuk, miután megtekintjük az idei, immár XXXI. Magyar Sajtófotó Kiállítást.
A Magyar Újságírók Országos Szövetségének (MÚOSZ) pályázatára 253 fotós nevezett összesen 7751 képpel. A Malév búcsúja, kilakoltatás, abortusz, tüntetés – a díjazottak közt értelemszerűen a tavalyi év legfontosabb eseményeit, vagy a legnagyobb nyilvánosságot kapott témákat megörökítő fotósok szerepeltek. „Minden évben azt lehet hallani, hogy a képek egyre erősebbek és egyre durvább arcát mutatják a világnak, de szerencsére a kiállításon nem csak ilyen fotók vannak” – mondta a csütörtöki megnyitón Csorba László, a Magyar Nemzeti Múzeum igazgatója. Bár kétségtelen, hogy egyes fotók, fotósorozatok örömteli pillanatokat vagy éppen vicces momentumokat is megörökítettek, a zsűri valójában azért főleg azokat a pályamunkákat találta kiemelkedőnek, amelyek 2012 kevésbé boldog arcát mutatták meg. Tóth Károly, a MÚOSZ elnöke szerint a tavalyi évben kevesebb volt a látványos esemény, ez azonban „több gondolkodásra” sarkallta a fotográfusokat, ez a gondolkodás azonban főként dühöt, elkeseredettséget, kétségbeesést tudott ábrázolni, ami talán kevésbé volt fotós szemszögből látványosnak mondható. Emellett természetesen megjelennek a tárlaton az örökké hálás témák: fesztiválok, koncertek féktelen hangulata, az olimpia legfelemelőbb és legkatartikusabb pillanatai (mint például a Berki Krisztián útját az aranyéremig dokumentáló sorozat) vagy éppen a természet gyönyörűségét hirdető alkotások.
Külön öröm lapunk számára, hogy két munkatársunkat is díjazták a szakértők. Németh András Péter a diáktüntetések vezetőiről készített képeivel (lent) – melyek a Vasárnapi Hírekben jelentek meg – az Emberábrázolás-portré (sorozat) kategória, Kállai Márton pedig az etióp kútásók mindennapjait dokumentáló anyagával a Természet és tudomány (sorozat) kategória harmadik helyezését érte el.
A múzeumban a sajtófotó-díjazottak munkái mellett megnyílt a Tisztelgés Hemző Károly előtt című kísérőtárlat is, amely a 20. századi magyar fotográfia tavaly novemberben elhunyt, meghatározó alakjának öt évtizedes pályafutását eleveníti fel. Hemző Károlyról a legtöbb embernek (főleg a háziasszonyoknak) a feleségével, Lajos Marival közösen készített szakácskönyvek és azok gyönyörű illusztrációi jutnak eszébe. Elismerést azonban inkább sportfotóival szerzett a szakmában, később emberábrázolása, portréi tették felejthetetlenné művészetét, legmaradandóbb képeit pedig lovakról készítette.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!