Kele Sára a kihagyhatatlanok listájára került. Legutóbbi munkáit a londoni dizájn-szakkiállításon nagyra értékelték, alkotása (egy éjjeliszekrény) bekerült ugyanis a The Conran Shop „must-see” (látni kell) listájára, ahol a kortárs dizájnalkotások közül válogathatnak az érdeklődők.

7-es szék: Arne Jacobsen tervezte 1955-ben a dán bútorgyártás legsikeresebb darabját. Alakja egy korszak szimbólumává vált, egyszerűsége, letisztultsága máig inspirálja a művészeket.

- – Kép 1/6

Hozzá hasonlóan több magyar dizájner munkáit, például Vidó Nóri tervező alkotásait brit és francia szaklapok méltatták online kiadásaikban. – mondta el kérdésünkre londoni sikereiről a dizájner. „A szakkiállítás tájékozódás szempontjából hasznos volt, hiszen megismerkedhettünk a legújabb trendekkel, anyagokkal, de a kapcsolatépítés is fontos része volt, minket is sokan megismertek”. Munkái a fafeldolgozás során keletkező hulladékanyagok feldolgozásából születtek. Éjjeliszekrénye lehulló darabokból összeállított, falnak támaszkodó darab, szépsége egyszerűségében és a fa megmunkálatlanságában rejlik. Véleménye szerint itthon évről évre alakulnak új csoportosulások, ahol műhelymunka keretében lehet kreatív munkát végezni. Egyre több lehetőség jut a tehetséges divattervezőknek, grafikusoknak, formatervezőknek. A hétköznapi emberekhez azonban ez a munka kevésbé jut el, még kevesen keresik és tudják megfizetni a minőséget. Pedig alkalom van rá.

A hazai és a nemzetközi kortárs dizájn legfontosabb irányvonalaival ismerkedhetnek meg az érdeklődők október 9-ig a budapesti Design Héten. Túrákon vehetnek részt, ellátogathatnak például az Óbudai Kísérleti Lakótelepre is, ahol a háború utáni lakáshiányra adott lehetséges válaszok egyikét testközelből vehetik szemügyre. Érdekes kezdeményezés lesz idén a Design Hét gasztro-rendezvénysorozata, mindenképpen érdemes lesz megízlelni egy egészen más világot. Olyan ötletes megoldásokkal találkozhatunk, mint az édes dizájnceruza, melyet alkotói párhuzamos vizuális és kulináris fogyasztás céljából készítettek. Egy teljesen hétköznapi (rossz) szokásból, a ceruza végének rágcsálásából indultak ki. Miért ne lehetne a végére radír helyett valami ehetőt tenni? Így a kicsit piszkos gumi helyett valami minőségi kerül a szájba.

Ha a munkaruhákra gondolunk, biztos, hogy nem a divatos jelző jut először eszünkben. A héten viszont megismerkedhetünk a magyar munka­ruha­dizájn fő irányvonalaival is. Rengeteg ehhez hasonló, meghökkentő képzettársítás, újszerű gondolat várja az érdeklődőket. Csak meg kell próbálni a forma mögé látni.

 

Dizájn

Ha meglátjuk vagy meghalljuk ezt a szót, valami futurisztikus, modern jut eszünkbe róla. Formatervezett, na, ez már egy kicsit más képzetet kelt, valami alapos, megkonstruált tárgyra, autóra, székre asszociálunk, valami kevésbé meleg, gyárakban készülő dologra. A kettő pedig egy és ugyanaz, nemcsak valaminek a külalakját takarják, legyen szó akár ételről, ruháról vagy fülbevalóról. A külalakját, de még annál is többet, egy probléma megoldását, egy koncepció megvalósítását. A tervező mindig egy saját maga által feltett kérdésre próbál választ keresni. A külalak, külcsín már csak a végső fázis, lezárása az alkotói folyamatnak. „A dizájn soha sem öncélú alkotás. Mindig egy adott feladatra összpontosít” – magyarázza Kele Sára tervező. „Itthon – tévesen – többnyire a cicomát értik alatta. Pedig itt egy átgondolt tervezésről, egy rendszer kiépítéséről van szó, melynek a kutatás is fontos része. A külalak pedig eközben alakul.”

 

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!