36. Magyar Sajtófotó Kiállítás, Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ.

 

Csaknem kétszázötven fotós több mint hatezer képéből válogatta ki a szakmai zsűri az idei Magyar Sajtófotó Pályázat nyerteseit. A legkiemelkedőbb teljesítményért járó MÚOSZ-nagydíjat Móricz-Sabján Simon, a Világgazdaság fotóriportere nyerte Borsosék című anyagával. A nyomorúság, a depriváció idén is a fotósok kedvelt témája volt. Bár nem számoltuk össze, de a Capa Központban kiállított képek között – ahogy az elmúlt években – ezúttal is ezek vitték a prímet.

Norbert és testvére, Erika tehénpásztorok az erdélyi Hargita megyében. Erika mindennap magával viszi a kislányát, Mirelát is. Nem tehet mást, nincs kire hagynia a gyereket. Hajnaltól késő estig egy kis erdei tisztáson felügyelik a húsz tehenet – éhbérért (képünkön).

A Menhely Alapítvány krízisautó-szolgálatáról készült képsorozatért kapott André Kertész-nagydíjat Mónus Áron. „Nem vagyok az a típus, aki szeret fürödni a dicsőségben, ezért nagyon meglepett a díj, pláne, hogy volt a témában egy másik anyag is, amelyet erősebbnek éreztem” – mondja a HVG fiatal fotósa, aki idén díjat nyert a Gulyás Márton tárgyalásáról szóló sorozatával, valamint a hír-eseményfotó kategóriában az egyik CEU-párti tüntetésen készült felvételével is.

Legutóbb még részt vett a képek elbírálásában, idén már díjat neveztek el Szalay Zoltánról, a portréfotózás tavaly februárban elhunyt nagymesteréről. A legjobb 30 év alatti fotósnak járó elismerést is a HVG munkatársa kapta.

„A fotózás az utóbbi másfél évtizedben teljesen demokratizálódott, ma már mindenkinek ott van a zsebében a fényképezős telefon, így bárkiből lehet fotóriporter” – mondta a kiállítás megnyitója után Bánkuti András, a MÚOSZ Fotóriporterek Szakosztályának elnöke. Az amatőrökből legtöbbször hiányzik a kompozícióalkotás képessége, de gyorsak, és ott vannak mindenhol, és a képeik ma már sokszor bekerülnek az ügynökségek képei közé, mint például a londoni robbantások idején. A budapesti kiállításon nincsenek „amatőr” képek.

A sajtófotó-kiállítás magától értetődően egy év lenyomata. Egy közösség életének tragikus és felemelő pillanatai kerülnek a falakra. Előbbiek közül – legalábbis számunkra – kiemelkedik Asszonyi Eszter: Gyertyák égnek a Szinyei Merse Pál Gimnázium egyik osztálytermében Budapesten, 2017. január 21-én című képe, amely megrázó eszköztelenséggel mutatja be azt az iskolát, amelynek tizenhat tanulója lett halálos buszkatasztrófa áldozata. (A kép készítője kapta a legjobb Magyarországon készült hírképért járó Escher Károly-díjat.) Személyes kedvencünk volt még a művészet sorozat 3. díjas képe, Ficsor Márton (Nyolc nap, ahogy én láttam): Egy férfi takarja el magát a zuhanyzó alól kilépve a takarító hölgy elől a férfiak számára fönntartott zuhanyozósátorban.

A sajtófotó-kiállítás május 19-ig látható.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!