A francia írónő, Yasmina Reza új vígjátéka Edward Albee Nem félünk a farkastól című realista drámáját idézi. Ott ugyan egy bölcsebb és egy tapasztalatlanabb házaspár kerül szembe egymással, és öncsalásos életük (le)leplezésére kényszerülnek, míg itt a két pár csak társadalmi pozícióját tekintve különbözik, ráadásul az alaphelyzet is teljesen más, a konfliktus mégis ugyanaz.

 
Epres Attila, Kern András, Eszenyi Enikő, Börcsök Enikő

A felgyülemlett agresszió, az elfojtott vágyak és a hatalmas mennyiségű alkohol megteszi a hatását, sorban hullanak le a maszkok a gyermekeik kínos incidensét elsimító szülők arcáról. A kivert fog pusztán „casus belli”-ként szolgál, amihez állandóan vissza lehet térni, ha már a többi érv elfogyott. A gyilkos vígjáték címe eredetileg A mészárlás Istene, de Bognár Róbert jó érzékkel Az öldöklés Istenének fordította. Ez ugyanis Buñuel korlátozottságról és sznobizmusról szóló görbe tükrét juttatja eszünkbe, amikor a malaszttal teljes vacsorán az emberek egyre jobban kivetkőznek magukból.

Azonban a szellemes párbeszédek és a pontosan felépített szerkezet ellenére sem hat a darab olyan revelációval, mint elődjei. A párok ugyan kifordulnak önmagukból, megmutatják valódi énjüket és lerántják a leplet „jól működő” házasságukról, de hiányzik a katartikus végkifejlet: a szekrényben lakó csontváz megmutatása. Yasmina Reza leásott a mélyrétegig, de nem jutott el odáig, ahonnan már nincs visszaút. Ezek a házaspárok néhány hét múlva újra emelt fővel fognak járni, Albee-nál soha többé. Ott csak az üresség maradt.

Úgy tűnik, Kamondi Zoltán érezte vígszínházas rendezése közben a vígjáték hibáit, ezért a laposabb részeket zenével, különleges animációval és effektekkel igyekezett feldobni. Mivel azonban ezeket mindössze háromszor vagy négyszer használja az előadásban, nem válnak koherenssé, és még jobban felhívják a figyelmet a darab gyenge pontjaira. Elég lett volna a megoldást a színészekre bízni… Börcsök Enikő az este nagyasszonya, világharcos írónőként bekebelezi és zsebre vágja a többieket, erős személyisége ellentmondást nem tűrőn uralkodik a helyzeten, még akkor is, mikor teljesen kicsúszik a kezéből.

Epres Attila vérbeli macsó, de az este előrehaladtával egyre papucsabbá válik, és ráébredünk, hogy csak kompenzál. Az Eszenyi Enikő–Kern András házaspár rendkívül szórakoztató a sznob ügyvéd és ügyvédné szerepében, egetrengető gyarlóság nem is derül ki róluk: a nő kicsit gonosz, a férfi még mindig kisfiú. Hiszen a személyiség apró torzulásaival még boldogan élhetünk, míg…

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!