Száznegyvenegy százalékkal nőtt a brit posta (Post Office) forinteladása annak a felmérésnek a nyilvánosságra hozatala után, melyből kiderül: Budapest a legkedvezőbb árfekvésű célpont a brit turisták számára. Ráadásul a (külföldiek számára) előnyös árfekvés egyre elismertebb látnivalókkal és programokkal is párosul.

 
A Vásárcsarnok már nem csak a mi kedvenc piacunk (Kállai Márton felvétele)

A Post Office Travel Money idei kutatása huszonöt városban vizsgálta az utazók költségeit, egy csésze kávétól kezdve a múzeumjegyek árán át a belvárosi szállásokig, így derült ki: Budapesten turistáskodni a legolcsóbb a brit szigetek lakóinak. A nemzeti posta éves felmérése – melyhez adatokkal a Magyar Turizmus Zrt. is szolgált – azokat a tipikusnak mondható költségeket vizsgálta meg, melyekkel egy átlag utazó számolhat. Így került be az árlistába egy üveg kólának, egy kétfős vacsorának, a Mátyás-templom látogatójegyének, a repülőtéri transzferjáratoknak, egy városnéző buszjegynek, egy belvárosi háromcsillagos szállásnak, vagy éppen egy csésze kávénak az angol fontba átszámított, budapesti ára. A magyar főváros olcsóságát ki is használja a brit utazóközönség, jelenleg az Egyesült Királyság Magyarország ötödik legnagyobb küldőpiaca. „Hazánk kereskedelmi szálláshelyein 240 ezer brit vendég közel 600 ezer vendégéjszakát töltött el 2012-ben. Ez utóbbi 10,5 százalékos növekedést jelent 2011-hez képest” – nyilatkozta lapunknak a Magyar Turizmus Zrt. kommunikációs irodavezetője. Márkus Éva hozzátette, hogy a britek egész évben látogatják Budapestet, a főváros adottságait legszívesebben a családosok és az ötvenöt év felettiek használják ki, ám e két csoport mellett egy új, a kulturális és zenei életre, fesztiválokra, borkultúrára és gasztronómiára, sőt a természetjárásra és madármegfigyelésre nyitott fiatal célcsoport is megjelent. Szintén nő a kereslet a budapesti luxusutazások iránt. Ám nemcsak a britek kedvence Budapest, a külföldiek évente mintegy hat és fél millió vendégéjszakát töltenek el itt. Márkus Éva szerint fővárosunk sikerét – a kedvező ár-érték arány mellett – a jó minőségű, minden szegmenst kielégítő szolgáltatások garantálják. A klasszikus turisztikai látványosságok mellett egyre több trendi, fiatalos, multikulturális esemény, hely jelenik meg a budapesti piacon.

Budapest presztízsét egyértelműen növelik a különböző díjak, elismerések is. Az A38 hajó 2012 februárjában a Lonely Planet útikönyvkiadó internetes szavazásán a világ legjobb bárja címet nyerte el, decemberben pedig – a nagy múltú New York-i és berlini szórakozóhelyeket is megelőzve – az Electronic Beats honlap szavazásán a világ legjobb szórakozóhelyének választották meg. Ugyanezen a megmérettetésen lett negyedik a Millenáris Teátrum is. A CNN a Vásárcsarnokot a világ legjobb piacának választotta, friss hús- és zöldségkínálata, tágas belső tere és építészeti megoldásai miatt.

A színes-szagos Budapest képét pedig egyértelműen erősítik a változatos és egyben különleges programok. A hatalmas választék alapján nehéz elképzelni, hogy akár egy percet is lehet unatkozni turistaként fővárosunkban. Aki például nem a klasszikus „hop on-hop off” városnézésre vágyik, az tematikus túrán is részt vehet: az Imagine Budapest a Lánchíd hídkamrájába vagy híres költők, írók egykori lakhelyére kalauzolja el az érdeklődőket. A bulizni vágyók szervezett kocsmatúrára is befizethetnek, hogy csinos idegenvezető kísérje el őket a helyiek által is szívesen látogatott menő ivókba, bárokba. A nyugat-európai férfiak többségének Budapest ugrik be a legénybúcsú szóról, hiszen jó pár cég kifejezetten a külföldiekre szakosodva szervez többnapos budapesti mulatságot, a klasszikus „ereszd el a hajam” bulit igény szerint paintball-lal, fürdőzéssel, gokartozással, hajókázással felturbózva.

Budapest a magyarok számára is vonzó. A belföldi turizmus igencsak jelentős, a Balaton után a fővárosban és környékén töltik a legtöbb vendégéjszakát a magyarok, évente mintegy másfél milliót.

A brit posta felmérése szerint, míg Budapesten 135 fontra (kb. 48 ezer forint) rúgnak egy átlagos utazó átlagköltségei, addig ugyanezekért a szolgáltatásokért a legdrágábbnak számító New Yorkban 540 fontot (kb. 192 ezer forint) kell fizetnie az odalátogatóknak. Budapestnél még a szomszédos Bécs is csaknem kétszer drágább, ott 237 fontra (kb. 84 ezer forint) van szükség. London 311 fontba, 110 ezer forintba kerül.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!