Edward St. Aubyn: Patrick Melrose

 

Vannak könyvek, amiket nehéz olvasni, olykor igazi lélekgyötrés nyakig megmártózni a történetükben, de kell, hogy elmerüljünk az ilyen művekben is. Amilyen Edward St Aubyn életrajzi ihletésű kötete is, a Patrick Melrose. A most megjelent könyvben három regényen keresztül – Van baj, Nincs baj, Van remény – nyerhetünk bepillantást egy olyan angol arisztokráciába, aminek léteznie sem volna szabad. A történetből az HBO nagy sikerű sorozatot is forgatott, Benedict Cumberbatch főszereplésével.

Tűpontos képet kapunk arról, milyen is kisgyermeknek lenni egy dúsgazdag családban, miközben felszínes, számító és kicsinyes arisztokraták vesznek körül. A mindenki által csodált apa pedig rendre megerőszakolja és éveken át terrorizálja a főszereplőt. Az ötéves Patrick Melrose az első regényben sokáig nem érti, mi történik vele, édesanyja pedig inkább az alkoholba menekül férje elől, és szemet huny fia molesztálása felett. Az író, aki saját életét dolgozza fel a regényekben (van is mit!), akkor kezdett bele a megírásukba, miután az apja meghalt. Az elsőben egy kisgyermek szemén át látjuk, milyen, mikor apránként tiporják el valakiben az alapvető bizalmat és ártatlanságot, miközben a család kívülről makulátlan és tökéletes képet mutat. A másodikban Patrick Melrose már fiatal felnőtt, nehéz természetű alak, aki drogokkal próbálja elnyomni szörnyű emlékeit. Épphogy túléli ezt az időszakot, miközben a történet szerint épp apja temetésére érkezik New Yorkba. Próbálkozik persze a leszokással, de eredménytelenül. Anyagi gondjai nem lévén, minden ajtó kitárul előtte, miközben ő az alkalmi megkönnyebbülést hajszolja. Egy pillanatnyi időt, mikor nem kínozzák a múlt traumái.

A harmadik regényben már megismerhetjük a tiszta, harmincéves Patricket is, aki azonban most is rémálmokkal küzd, folyamatosan szenved és kínlódik. A regény egyik kulcsjelenetében ugyan barátjának megnyílik, elmondja, hogy mi történt vele gyermekkorában, de nincs megnyugvás, az igazság nem szabadít fel, a traumák pedig nem tűnnek el. Pont, ahogy az életben sem. (Ford. Csonka Ágnes, Jelenkor, 2018. 518 o.)

 

Címkék: kritika

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!