Minden idők egyik legdrágább filmje a Z világháború, nem csoda, ha azokat is a mozikba csábítja, akik nem nézik a ma divatos zombis sorozatokat és horrorokat, csupán kíváncsiak rá, milyen filmet forgatott Brad Pitt a Titanic költségvetésének közel kétszereséből.

 

Az állítólag 400 millió dollárból készült alkotás valóban nagyszabású és feszültséggel teli, az utóbbi évek egyik legizgalmasabb vírusfilmje. Részletkérdés csupán, hogy a titokzatos és roppant agresszív kór nem hullákat, hanem fogcsattogtató zombihadsereget termel.

A látványos nagyjeleneteket külső helyszíneken, a világ számos pontján, több száz statisztával vették fel, akiknek öltöztetéséért, sminkeléséért, de még a műhajpótlásáért is külön stáb felelt. Így persze minden drágább, mint ha a stúdióban zöld háttér előtti ugrabugrálásra utólag varázsolnak különleges effekteket. Max Brooks azonos című bestsellerének megfilmesítési jogaiért is kisebb vagyont adtak. Csakhogy az ez alapján készült forgatókönyvet utóbb ledarálták az iratmegsemmisítőn, és rendeltek (a Lost sorozat alkotóitól) egy hatásosabbat, azaz „happy endesebbet”, majd újraforgattak a filmből másfél órányit. A magyar nézők bánatára végül kimaradtak a nálunk felvett jelenetek, ellenben örök emlék marad, hogy a TEK lenyűgöző agilitással lecsapott a forgatásra behozott kellék-fegyverszállítmányra.

Nem ez volt az egyedüli blamázs, a Vanity Fair szerint előfordult, hogy az egész stábot és statiszták százait haza kellett küldeni, mert nem érkezett meg az étel-ital ellátmány, a végső elszámolásnál előkerült még több tucatnyi kifizetetlen számla, a főszereplő és „főproducer” Pitt pedig a forgatás végére szóba sem állt Marc Forster rendezővel. Mindezek dacára élvezhető produkciót készítettek, a Guardian Oscar-jóslatai azonban már túlzott optimizmusnak tűnnek.

Noha Pitt végig a hátán viszi a filmet, ennél jóval izmosabb drámai alakításaiért sem szórták meg szobrokkal. Minimális mimikával játszik, és többet öl, mint beszél, de jól egyensúlyozik szerepében a világmegmentő hős és a szerény, szimpatikus kisember között, aki inkább a családjáért, mintsem az emberiség jövőjéért aggódik. A mellékszereplőket a legutolsó zombiig ügyesen válogatták, és érdemes megjegyezni Daniella Kertesz nevét, akinek remek ugródeszka lehet Hollywoodba a főhős mellé szegődő izraeli katonanő szerepe.

A vírus kitörésétől az ellenszer megtalálásáig egyenletesen adagolják a feszültséget. Noha nem egyértelműen felszabadító a befejezés, már attól megkönnyebbülünk, hogy vége a kétórás élethalálharcnak, ami különösen 3D-ben nézve intenzív élmény. Bár végül sikerült egy szép kövér, és talán nem is veszteséges szuperprodukciót összerakni, csak azt sajnálhatjuk, hogy nem sokkal több humanizmus szorult a filmbe, mint amennyi gondolat egy zombi agyába.

(Forgalmazza a UIP-Duna Film)

Címkék: kritika, filmvilág

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!