Pici, bensőséges tér, kisasztal, fotel, könyvespolc. A falon képek, épp annyi, hogy ne nyomják agyon a „szobát”, de már kiállításérzése legyen tőle az embernek. A leányfalui Aba-Novák Galéria olyan, mint egy pici személyes élettér, melyben július végéig Díner Tamás közel negyvenéves jazzfotói elevenítik fel a 70-es évek fekete-fehér jazzlegendáriumát.
A 60-as évek végén kezdődött az egész, amikor egyik barátja, Ráth László megkérte Dínert, menjen el vele a Metró Klubba, Bajtala János koncertjére fotózni – Ráth kattintott, Díner Tamás pedig, hogy beengedjék ingyen, az előkelő „vakutartó” szerepébe bújt. Hallgatták a zenét és közben néha exponáltak is, s mivel a képek jók lettek, Bajtala pedig nem sokkal később megnyerte a Magyar Rádió jazzversenyét, igényt is tartott rájuk a rádió, persze megfelelő honoráriumért cserébe. Sőt elküldte a fotóst és a vakust egy jazzhétvégére fotózni, ahol
Egy alkalommal, a délutáni próbán telekattintott filmmel a fotós hazarohant házi minilaborjába, előhívta a felvételeket, s száguldott vissza az Erkel Színházba, hogy este már oda is adhassa a Petersonportrét a mesternek. Odamerészkedett a muzsikushoz, átnyújtotta a fotót, melyre Oscar Peterson köszönöm helyett egy dedikálással reagált. Visszaadta a képet Dínernek, aki annyira megilletődött a magától értetődő gesztustól, hogy aztán már meg sem próbálta elmagyarázni a zenésznek eredeti szándékát – a kiállításon ez a kép is látható. Mint ahogy még számtalan jazzóriás színpadi, mégis meghitt arca: felbukkan itt a már idős, zongorához csak ritkán ülő Duke Ellington, aki egy big bandet vezényel, Ray Charles, akit a korabeli fáma szerint egy nézeteltérés miatt
Díner Tamás ott volt az első vidéki jazzfesztiválon is, melyet Székesfehérvárott rendeztek, s ahol 1972-ben először hallhatta a közönség a Keith Jarrett Triót. Jarrett két muzsikusa, Charlie Haden és Paul Motian kék munkásruhában maga pakolta ki a felszerelést a zenekar furgonjából – először alig akarták beengedni őket a rendezők. A zenészeket arcról felismerő rajongók magyarázták el nekik, kikkel állnak szemben. Jarrett csíkos pólóban, trapéznadrágban, elképesztő bajusszal és hatalmas hajkoronával ült ki a színpadra, akár egy hippi. Az előadás után percekig drámai csend honolt a teremben, s csak azután tört ki a vastaps – Díner Tamás képeiben az a zseniális, hogy nemcsak a csíkos pólós Jarrettet, hanem ezt a drámai csendet is képesek megmutatni. Zenélnek, illatoznak, érezni Oscar Peterson pipájának füstjét, Ella Fitzgerald mikrofon elé libbenő keszkenőjének könnyedségét és azt is hallani, ahogy az apró termetű Díner Tamás a nagy kamerájával veri a taktust a boogie-woogie-ra.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!