„Sándor embernek, zsiványnak és férfinak is kiváló volt, a huszonegyedik századi önreklámozás világdivatjának előhírnökeként egyenes derékkal, szpenszeresen lovagolta be magát a néprajzi könyvekbe, már csak a napszemüveg hiányzott a szeméről” – emlékezik meg a legendás 19. századi betyárról a Duna-Tisza közi helyi ismeretségű csárdai énekes- és táncosnőjének nagymamája, aki annak idején szerelmével üldözte a kikapós, karizmatikus, általa csak Sasaként emlegetett Rózsa Sándort.
A Gyöngyhomok oldalain csak úgy peregnek s egymásra rakódnak a mesék: a kalandos életű Ördög Rozál, afféle ősanyaként hét csemetéjének estéről estére fölidézi a lápi sellő gyöngyeinek legendáját, s a fölnőtt gyermekek mindegyike – miután a 20. század magyar történelme megannyi pofonnal jutalmazta őket – visszatér a kincs feltételezett rejtekéhez, a kert végében álló hatalmas sárgabarackfához, hogy újra a mese részesévé lehessen, s kiutat találjon az evilági történésekből.
Hogy igazak-e a mesék vagy jobb őket a képzelet terepén meghagyni? – Halász Margit regényéből többféle válasz is kiolvasható. Annyi azonban bizonyos: egy népmesei ihletettségű, sűrű szövésű, szórakoztató, különleges 21. századi regénnyel gazdagodtunk.
Halász Margit, Gyöngyhomok Budapest, Geopen, 2011. 212 o.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!