Japánok milliói álltak be a sorba 2009 májusának végén, hogy a világ egyéb tájain is elismert író, Murakami Haruki legújabb – tizenkettedik – regényét kézbe vehessék. Az orwelli utópiát már a címében – „ezerkülöncszáznyolcvannégy” – is hazája kultúrájához szabó elbeszélésfolyam első két kötete nem okozott csalódást az olvasóknak.

 
Murakami Haruki, 1Q84 3. könyv, Geopen Kiadó, Ford. Nagy Anita, 576 o.

Az olvasás menetét, ütemét is meghatározó zenei ihletettséggel megkomponált regénystruktúra a szigetország lakóinak ’70-’80-as években sűrűsödő eszmei, szellemi és szemléleti válságát kutatja egy erőszakos férfiakat megrendelésre likvidáló fiatal nő, Aomame és egy irodalmi díj reményében szellemíróskodó fiatal férfi, Tengo összefonódó – fejezetenként egymást váltó – történetében. Kizökken az idő, alternatív (párhuzamos) világba – 1Q84-be – csöppennek egymást saját emlékezetükben vággyal telítve hordozó főhőseink, ahol mégcsak a találkozás bizonyossága sem adott. Sőt! A két hold uralta ég alatti történések, a titokzatos szekta ártó szándéka, a rejtélyes mitológiai figurák, az apró emberkék közbeavatkozása mintha mind messzebb sodorná őket egymástól.

S nem hiába írta felül a képzelet a valóságot: a kétkötetes mű egy harmadikkal egészült ki az egyébként ultramaratonista szerző tollából. Így, akárcsak a japánok 2010-ben, mi is újra a könyvesboltok pultjai elé járulhatunk, hogy az első két könyvvel tavaly ősszel megkezdett magyar kiadás utolsó(?) részének kíváncsisággal telve nekifuthassunk. Ahogy a teaszertartás célja sem a tea önmagában, úgy a Murakamira jellemző írásmód sem cselekménycentrikus, nem lehet azzal vádolni, hogy kimerítő tempót diktálna a történetvezetésben. Körülbelül úgy ír, ahogy Tarr Béla rendez: hosszan, kitartva… kitartóan, elidőzve. Kicsit fanyalgunk az elodázottságon, aztán azon kapjuk magunkat, hogy teljesen az ő mondatritmusában lélegzünk – beszippantott a világába. Akárcsak hő­­seit, akik pedig mindent megtesznek, hogy kitörjenek onnan. A harmadik kötet e kitörés története: az évtizedes szerelmi vágyódás ellenfeszülése a sors misztikus elrendeltségének. A zenei komponáltság koncepciója is felbomlik, új elbeszélői hang társul az eddigiekhez, egy nyomozó archeológus módjára tárja föl szereplőink jövőt meghatározó múltját, ami által az első két kötet számos titokzatos pontja válik… még titokzatosabbá. Az idő újra zökken egyet – most bennünk, olvasókban. Ideje újraolvasni.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!