Nehezen védhető, miért adta a nagytekintélyű cannes-i zsűri Sofia Coppolának az idei legjobb rendezés díját, mert a Csábítás bár tetszetős kézimunka, akár egy aprólékosan hímzett falvédő, a dramaturgiája olyan, mint a túlfújt lufi, amiből végül csak nyöszörgő szellentés jön ki.

 
Csábítás - A jelenetfotó forrása: AFP

Fárasztó, milyen vontatottan, szőrszálhasogatóan építkezik, miközben mi már pontosan tudjuk, hová tart, akkor is, ha nem ismerjük az eredeti Thomas P. Cullinan-regényt (vagy az 1971-es filmváltozatát, Clint Eastwooddal a főszerepben), sem az amerikai polgárháborús idők másik déli alapművét, az Elfújta a szelet. Folynak a harcok, a konföderáció még nyerésre áll, mikor egy déli bentlakásos lányiskola tanulói sebesült északi (jenki) katonát találnak az erdőben, majd jó keresztényi kötelezettségükként ápolni és rejtegetni kezdik a sármos ellenséget (Colin Farrell).

A kisasszonyok és két tanítónőjük (Nicole Kidman és Kirsten Dunst) mosdatják, etetik, (le) itatják, és alig leplezetten flörtölnek vele, komikusan túllicitálva egymást. Hisz’ a végtelenített zeneórák, hímzőkörök, áhítatok meg a délvidék mocsaras-párás fülledtsége után végre férfi van a háznál, akinek tüzes ír vér csörgedez duzzadó izmaiban és a ragadozó kiéhezettsége csillog érzéki, fekete szemében. Mondanánk, hogy nem telik bele sok idő, míg a nők összekapnak rajta, az egyik gyereklány (Elle Fanning) csábító offenzívája után, de valójában túlságosan sokat kell erre várnunk.

A dráma kifejlete és következményei pedig nagyon is kiszámíthatók, hirtelenek, elnagyoltak.

Legalább erős női alakításokat láthatunk (különösen Kidmantől), a felszínességük mögött izgalmasan árnyalt karakterekkel, az úrinői és a keresztényi képmutatást leleplező, finom iróniával átszőtt párbeszédekkel, viruló rózsakerttel és andalító nyári kabócazümmögéssel rámázva.
 

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!