[csend], Ludwig Múzeum; Aliza Auerbach: Túlélők, Magyar Nemzeti Múzeum

 
Már akkor éreztem, h akit szeretek nem hozzám való (Omara képe a Csend című kiállításon) - Fotó: Rosta József

Arbeit macht dich – olvasható a jól ismert auschwitzi feliratra való utalás, apró téglákból kirakva, az eredetihez hasonló félkörívben, közel a Lumu kiállítási terének plafonjához.

Alatta a jelen néhány hazai eseménye fotókon: az Eleven emlékmű nevű csoport mindennapi tiltakozása a Szabadság téren, a Csillagos házak projekt programjai. Majd olyan magyar és külföldi kortárs képzőművészeti alkotások sora látható, melyek a jelenkori életünkből hoznak példákat a múlttal való kapcsolatokra, kötelékekre, részben azt kutatva: vajon eltüntethető-e az emberiség egyik legnagyobb bűntette, ha az arra emlékeztető tárgyak, épületek funkcióit megváltoztatják, netán megsemmisítik? Másrészt a múlttal való találkozásunk ambivalenciáit hozzák felszínre: hogyan jelennek meg az értelmezéseink között a jelenre reflektálva.

Libera, a lengyel művész groteszk alkotása olyan létező legófigurákból áll, amelyekből megfelelő sorrendben összerakva koncentrációs tábor is felépíthető.

A Fradi B közép keménymagjáról Szirmai Norbert és Révész János 2002-ben készített filmje tudósít. Több látogató megkövülten állt és bámulta a pergő filmkockákra írt angol feliratokat, magyarul is csak fülhallgatón lehet meghallani, a nyugalom megzavarására garantáltan alkalmas rigmusok sokasága miatt.

Omara (Oláh Mara) cigány képzőművész kék sorozata nyolc képregényszerű festményből áll: életének fontos állomásait örökíti meg, a társadalomnak címzett, saját mondataival. Egy filmen a potsdami uszoda látható; furcsa az uszodai tér, egy régi zsinagógára hasonlít – kitalálják, miért?
(A kiállítás szeptember 28-ig látogatható.)

A Magyar Nemzeti Múzeum fotókiállítása egyértelműbben szólítja meg a vészkorszakot.

Aliza Auerbach izraeli fotográfus Túlélők című, 40 fotográfiából álló tárlatán koncentrációs tábort megjárt emberek mai portréi sorakoznak: a fekete-fehér, közeli képeken a túlélők egyedül vannak, szinte a pórusaik is látszanak. Mindegyikük 90 körüli, szemük mosolyog. A másik, színes képen családjuk körében láthatók.

Az élni akarás kényszere és diadala. A remény, a túlélés és a folytonosság hatalma sugárzik róluk.
(A tárlat megtekinthető október 21-ig.)

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!