"A nők elkezdik magukban keresni a hibát" - Heather Raffo: Fátyol nélkül, Vígszínház, Házi Színpad.

 
Fátyol nélkül - Fotó: Kallos Bea, MTI

Layal (Bata Éva) női aktokat festő, szabadosan élő művész; alkotói szabadságának ára a politikai elit kiszolgálása, amely egyre több lelkiismeret-furdalást okoz neki. A bombázásokat túlélő utcai árus, Nanna (Kútvölgyi Erzsébet) a romok közt guberált tárgyakon keresztül az identitását is el kell, hogy adja, ha nem szeretne éhen halni. És ott van még a kiégett orvos, a gyötrődő emigráns, a szabadságszerető beduin, a gyermekeit gyászoló anya… Összesen kilenc kiszolgáltatott, elnyomott nő sorsa elevenedik meg Heather Raffo Fátyol nélkül című drámájában. A világ bármely pontján élhetnének, akár köztünk is – ők Irakhoz kötődnek.

Az iraki származású színész-írónő katolikus családban nőtt fel az Egyesült Államokban, és először kislányként, majd 1993-ban járt Irakban. Megrendítő látogatás volt. A következő tíz évben interjúkat készített, dokumentumokat gyűjtött, majd megírta drámáját, amelyet a napokban mutattak be, Mátyássy Áron rendezésében.

A darab monológok sorozata. Fájdalmas hitelességgel, megdöbbentő személyességgel elevenednek meg az elembertelenedett hatalom és a férfiak kegyetlenkedései, a háború borzalmai. Nem a „nyugatiak” sztereotípiája alapján megszokott, áldozatszerepbe beskatulyázott nőket látunk – tanult és világlátott emberek, akik szabadságra és önmegvalósításra vágynak, többségük a hazájukban. Méltósággal viselik sorsukat, képesek tárgyilagosan beszélni az őket megnyomorító eseményekről és társadalmi jelenségekről. Az a legmegrázóbb, amikor a nők elkezdik magukban keresni a hibát.

Kilenc félhomályban, szellemként kóborló alak. A Víg nyolc fantasztikus színésznője (Hegyi Barbara két karaktert formál meg, briliánsan) szinte dokumentarista, egyszerű, tiszta jelenlétével láthatóan belehal a szerepébe. Ahogy mi, nézők is.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!